FANDOM

2007-et a spamek szempontjából a legkeményebb évnek tartják, melynek során az eddigi reklámmennyiség sokszorosával és új spamtípusokkal kell megküzdeni. Erre enged következtetni, hogy egyes felmérések[1] szerint 2006 decemberében az e-mailek 94%-a kéretlen reklámlevél volt (ez a 2005-ös adatnál 144%-kal magasabb adat). 2007 januárjára ez az érték drasztikusan csökkent: 60%-ra esett vissza[2], feltételezhetően az ázsiai cunami és a karácsony miatt megjelenő új számítógépek miatt.

Összességében arról beszélnek, hogy a spamek száma éppen megduplázódott 2006-hoz képest. A Barracuda szerint a 2007-es évben az összes e-mail-forgalom 95%-a volt spam.[3] A Google szerint egy átlagos felhasználó az évben 36 000 spamet kapott, azaz naponta közel százat.[4]

A Nemzeti Hírközlési Hatóság az évben összesen 979 ügyet zárt le, ezek közül 393 esetben elmarasztaló határozat született.[5]

Növekedés Szerkesztés

2007 januárjára a Citromail.hu levelezőrendszerében már 45%-ra, az AIONnet tartalomszolgáltatónál pedig több mint 80%-ra nőtt a spamek aránya.[6] Az októberi Symantec-jelentés szerint Magyarország a harmadik legfertőzöttebb ország ezen a téren: ekkorra a teljes e-mail-forgalom 82%-át tették ki a kéretlen reklámlevelek.[7]

Diagram86sz.gif

A spamszűrő program nélkül internetező magyarok aránya

2007 augusztusában további növekedések után az összes internetes levélforgalom 69%-át a kéretlen reklámlevelek tették ki. Nagyon megszaporodtak a képes spamek mellett az úgynevezett PDF spamek is. A spamek legnagyobb részét a kínai doméntartomány, a .cn alól küldik, de az üzenetek leginkább Észak-Amerikát sújtják. A csalások száma az összes spam 9%-a.[8]

Növekedett a zombi számítógépek száma is: októberben Madrid (Spanyolország), Petah Tiqwa (Izrael) és Milánó (Olaszország) álltak a fertőzöttségi lista élén. Budapest a hetedik helyre került.[7]

Magyar szokások Szerkesztés

A Yellow Cube 2000. Kft. felmérése szerint a magyar internetezők 86%-a egyáltalán nem használ spamszűrő szoftvert, a többség azért, mert drágának tartja. 32% időnként letölt egyet az internetről, de csupán 23% tervezi, hogy vásárol egy teljes verziójú programot.[9]

Büntetések Magyarországon Szerkesztés

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) 2007-ben az előző évhez képest több mint hétszáz bejelentést kapott. A 989 darab bejelentés közül három darab SMS spam, egy pedig offline spam miatt érkezett. Az NHH 2007-ben 465 spamküldőt marasztalt el elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárás során.[10] Az esetek 45%-ában született elmarasztaló határozat, de elektronikus levélcímet csak az esetek 2%-ában szüntettetett meg a hivatal.[11] Az év során kiszabott elektronikus kereskedelmi bírságok összege 1 680 000 forint volt.[12]

Forrás

  1. Spam Sets Record, Accounts For 94% Of E-mail (angol)
  2. PrimOnline
  3. Index: Az emailek 95 százaléka szemét
  4. Index: A spammermaffia erősebb mint valaha
  5. IT café: Üsd a spammert, ne siránkozz!
  6. Biztonságportál: Védekezés a kéretlen levelek ellen
  7. ^ 7,0 7,1 Origo: Spamek terén az élbolyban Magyarország
  8. Prím Online: Symantec Spam Report – 2007. szeptember
  9. Origo: Nem szűr spamet a magyar
  10. Menedzsment Fórum: Egyre többen jelentik fel a spamküldőket
  11. Mfor.hu-diagram
  12. Mfor.hu-diagram
Statisztika

2006 | 2007 | 2008
2009 | 2010 | 2011

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki