FANDOM

A 419-Scam, 419-es csalás vagy nigériai levél valószínűleg minden idők leghírhedtebb spames csalása. 1997-ben indult útjára, de évekig nagyon súlyos problémákat okozott. A 419-es szám egyébként a nigériai büntetőtörvénykönyv vonatkozó paragrafusára utal.

A S.P.A.M. nevű kísérlet eredménye szerint az összes ilyen típusú levél 23%-át az Egyesült Királyságba küldik, de csak a tizedik leggyakoribb spamtípus.[1]

A nigériailevél-íróknak ítélték meg az ellen-Nobel-díjnak nevezett Ig Nobel-díj irodalmi kategóriáját a számtalan szívszorító történetért, amelyet kitaláltak.[2]

A trükk Szerkesztés

A spammer a levélben egy polgárháború által sújtott országra (legtöbbször Nigériára, de olykor Elefántcsontpartra vagy Ghánára stb.) hivatkozik, ahonnan az állami vagyont ki kell menekíteni. Nem kér mást, csak egy bankszámlaszámot, amelyre a levél szerint utalják majd az állam pénzének egy részét, a segítségért cserébe pedig általában néhány százezer dollárt ajánlanak föl a segítőnek. Ha valaki elhiszi a történetet, hamarosan kisebb problémákra hivatkoznak, és egy kis pénzt kérnek a közvetítői díj, banki szolgáltatások stb. fedezésére. Mindezt addig folytatják, ameddig a sértett föl nem adja a dolgot és rá nem döbben, hogy többé nem látja viszont a pénzét.

A csalás okozta kár nehezen felbecsülhető, különösen azért, mert a hiszékeny áldozatok gyakran minden megtakarításukat, sőt otthonukat is elveszíthetik. Az amerikai titkosszolgálat szerint 1996-ban százmillió dollárt csaltak ki így az USA-ban[3], míg a BBC szerint 2006-ban 150 millió fontot csak az Egyesült Királyságban[4].

Az eredeti ötlet Szerkesztés

Nagyito Fő szócikk: A spanyol fogoly

A „nigériai levél” eredetijének egy, az 1920-as években elterjedt átverést szoktak tartani. Ebben egy politikai fogoly a börtönből való kiszabadítására kért volna pénzt, de a fogolyszöktetés során egyre több pénzt kértek a börtönőrök kenőpénzére és a vonatkozó költségekre. A történet eredetijét, azonban, már az 1580-as évek végén is följegyezték.

Az átverés terminusza Szerkesztés

Nagyito Fő szócikk: Szótár a 419-Scamhez

Mivel az átverés annyira elterjedtté vált, saját szókészlettel is rendelkezik: a történetben fölbukkanó főnököket például oga, míg az átverést kitervelőket yahoo boys néven emlegetik.

Gyilkosságok, halálesetek Szerkesztés

The Nigerian Email Spam Scam part 400:00

The Nigerian Email Spam Scam part 4

Az MSNBC riportja egy csaló
lebuktatásáról. 4. rész[Jegyzetek 1]

Eddig legalább hatan tűntek el Afrikában azok közül, akik kétségbeesetten a pénzüket keresve ilyen útra szánták el magukat, többen pedig öngyilkosok lettek.

1995 júniusában egy, az átverés miatt Nigériába utazott amerikai állampolgárt meggyilkoltak. Később Észak-Afrikában öltek meg egy huszonkilenc éves görög férfit.

Kjetil Moe norvég üzletembert 1999 szeptemberében gyilkolták meg Dél-Afrikában, Johannesburgban.

2003. február 19-én egy hetvenkét éves cseh nyugdíjas, Jiri Pasovsky két pisztolylövéssel megölte Prágában a nigériai nagykövetség konzulát, Michael Lekara Wayidot, majd a portást is megsebesítette. A férfi egy éven keresztül próbálta visszaszerezni a kicsalt pénzét, majd végül elkeseredettségében ölt. Ez volt Csehország történetének első konzulgyilkossága.

2006. március 22-én Mary Winkler meggyilkolta lelkipásztor férjét, Matthew Winklert. A gyanú szerint azért, mert 17 500 dollárt csaltak ki tőle ezzel a módszerrel.

Az évek során rengetegen bedőltek az egyébként nagyon átlátszónak tűnő trükknek. 1997-ben a Snopesnak nyilatkozó James Caldwell titkosügynök elmondta, hogy tizenöt hónap alatt körülbelül százmillió dollárt szereztek a csalók.

Magyar áldozatok Szerkesztés

2002-ben a Magyar Narancs talált egy magyar áldozatot is. A huszonöt éves egyetemista – a saját bevallása szerint – több mint tízmillió forintot veszített a hiszékenysége miatt.[5]

2005 novemberére már Magyarországon is megjelent a levél, amely szövegében a magyar miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc nevében kértek segítséget.[6]

2009 januárjában a Zalai Rendőrkapitányságon tett feljelentést egy nő, mivel egy magát kanadai férfinak kiadó személy nigériai útépítéshez 1 600 000 forintot vett fel tőle.[7]

Letartóztatások Szerkesztés

A csalás komolyságára való reagálásként Nigériában az ilyen típusú spamek küldéséért kétezer fontos bírság és hároméves börtönbüntetés kapható, de minden ország a saját törvényei alapján járhat el az ő területén történt átverésekkel kapcsolatban.

2004-ben ötvenkét 419-Scamben való részvétellel gyanúsított személyt tartóztattak le Amszterdamban. Bizonyíték hiányában azonban július 12-én valamennyiüket szabadon bocsátották.

Szintén 2004-ben Észak-Walesben egy 33 éves nigériai illegális bevándorlót, Peter Okoegualét húsz hónapos börtönbüntetésre ítéltek ilyen típusú spames csalás miatt. 11 áldozatától összesen 46 500 dollárt csalt ki.[8]

Ellenállás Szerkesztés

Nagyito Fő szócikk: Scam baiting

A scam baiting a nigériai csalók átverése: az scambaiter levelezni kezd a csalóval egy hamis személyazonosság mögé bújva, és minél több erőforrását igyekszik fölhasználni. Találkozót beszél meg vele, megpróbálja leleplezni, mindezt pedig gyakorlatilag a csaló saját módszerével. Szélsőséges esetekben ez a csaló anyagi biztonságán túl életét is veszélyeztetheti.[9]

Jegyzetek Szerkesztés

  1. A teljes riport: *1. rész *2. rész *3. rész *4. rész

Források Szerkesztés

  1. Infovilág: McAfee-bizonyítás: összefügg a spam és a kiberbűnözés
  2. Improbable Research: The 2005 Ig Nobel Prize Winners (angol)
  3. Snopes: Nigerian Scam (angol)
  4. BBC News: Nigeria scams 'cost UK billions' (angol)
  5. Index: Átvertek, mint szart a palánkon
  6. Index: Nigériai levél Gyurcsánytól
  7. PDAMánia.hu: Hát nem megmondtuk, hogy NE küldjön pénzt Nigériába?! Újabb magyar áldozat
  8. IT.news: Börtönbüntetés a nigériai levelek miatt
  9. Index: Foglalkozása: csalószívató

Kapcsolódó hírek Szerkesztés

Bronzcsillag
Ez a szócikk egyike a Spamwiki legjobbjainak, így megkapta a kiemelt cikkeknek járó bronzcsillagot.

Stat
Ez a szócikk egyike a Spamwiki leglátogatottabbjainak.

Beszelo.svg Ez a szócikk hangfelvétel formában is létezik a Beszélő Spamwiki részeként.
A felvétel a cikk 2006-06-03-ei változatáról készült, így az esetleges későbbi változtatások a felvételen nem hallhatók. Ide kattintva meghallgathatod a cikkről készült hangfájlt.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki