Fandom

Spamwiki

A spamek történelme

694oldal a wikin
Add New Page
Vita0 Share
Early spam, Museum of Jurassic Technology, Los Angeles.jpg.jpg

Korai táviratspam a Los Angeles-i Museum of Jurassic Technology múzeumban

A spamek már a XIX. században is problémát jelentettek, bár ekkor még csupán táviratokban jelentek meg. Az első bizonyított és ismert táviratspamet 1904. szeptember 13-án küldték el. Az ilyeneket komoly büntetésekkel sikerült megszüntetni, de az elektronikus reklámüzeneteknél nem ezt a módszert alkalmazzák, a Smith-féle törvénytervezetet ugyanis elutasították. Manapság is kéretlen reklámüzenetnek nevezhetőek a szórólapok, melyeket offline spamnek is szokás nevezni.

Tavirospam.png

Talán az első spam még a XIX–XX. század forulójáról. A szöveg: brown doktor életelixírje 50 százalék stop.

1970-ben mutatta be a Monty Phyton csoport a Viking-jelenetet, melyből a spam szót csak 1993-ban, az ARMM spam megjelenésekor kezdték így használni. Azonban az első igazi spamet már 1978. május 3-án elküldték, ez a DEC spam. Innentől számítjuk a valódi spamkorszakot, amely napjainkig tart. A probléma azonban csak 1993. óta igazán jelentős. Előtte alig akadtak spamek, azóta azonban igazi veszélyt és valódi problémát jelentenek. Az első vállalat, amely spamelt, a Canter & Siegel volt, ők 1994. április 12-én küldték el a hírcsoport spamjüket.

Az első igazán komoly kéretlen reklámlevél a nigériai levél néven elhíresült 419-Scam, mely 1997-ben jelent meg és 2003. február 19-én halálos áldozatot követelt.

A megnövekedett és zavaróvá vált spamtevékenység kiváltotta a spamellenes reakciókat is. 1998-ban Steve Linford megalapította a The Spamhaus Projectet, október elsején pedig megjelent az első spames könyv, a Stopping Spam is. 2001. április 20-án megjelent az első komoly spamszűrő, a SpamAssassin. 2003 januárjában egy konferenciát is összehívnak a tevékenység miatt, ez volt az első Spam Conference.

Az államok is rádöbbentek a spamek veszélyeire, az erőforrások lefoglalása miatti pénzveszteségre, így 2002-ben az Európai Unió kidolgozza a spamtörvényét, egy évre rá, decemberben pedig Amerikában megjelenik a CAN-SPAM törvény. Magyarországon 2004-ben kezd működni a Nemzeti Hírközlési Hatóság.

Ebben az évben már az első komoly büntetések is megszületnek. Az új spamtípusok megjelenésével (ilyen például a spimelés vagy a splogok) egyre több spammer árasztotta el a netet, így a hatóságok is léptek 2004 végén és 2005 elején letartóztatják Jeremy Jaynest és Anthony Grecót is. 2005 végén a James McCalla nevű spammert 280 millió kéretlen reklámüzenet elküldéséért 11,2 milliárd dollár kártérítés megfizetésére ítélték.

2006-ra módosul a magyar törvényi rendelkezés is. Ekkorra datálhatjuk az első komoly összetűzést a spammerek és az anti-spames mozgalmak között: a spammaffia segítségével feltételezhetően Leo Kuvayev májusban ellehetetleníti a Blue Security nevű biztonsági céget a Blue Frog nevű szűrőprogramjuk miatt.

Kapcsolódó hivatkozások Szerkesztés

419-Scam · ARMM spam · Bejelentési módok · CAN-SPAM · Canter & Siegel · DEC spam · Híres spammerek · Howard Carmack · Időegyenes · Legek · Magyar esetek · Make money fast · Offline spam · Robert Kramer · Sanford Wallace · Serdar Argic · Smith-féle törvénytervezet · Spam · SpamAssassin (szűrő) · Spam Conference · Spammaffia · Spamtörvény · Stopping Spam · The Spamhaus Project · Usenet-spamek · Viking-jelenet

Beszelo.svg.png Ez a szócikk hangfelvétel formában is létezik a Beszélő Spamwiki részeként.
A felvétel a cikk 2006-07-20-ei változatáról készült, így az esetleges későbbi változtatások a felvételen nem hallhatók. Ide kattintva meghallgathatod a cikkről készült hangfájlt.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki