FANDOM

Address munging a neve az e-mail-címek manuális elrejtésének, amikor például a forgacsendre@domain.hu cím helyett forgacsendre kukac domain pont hu szöveg szerepel a honlapon a spamrobotok address harvesting nevű címgyűjtése elleni védekezésül.

Működési elv Szerkesztés

A spammerek robotjai általában csak az érvényesnek tűnő címeket keresik és gyűjtik be: keresik a kukac (@) karaktert, illetve a doménnév után pontot és országjelet (például: .hu mint Magyarország jele). Ha egy weblapon, chatszobában, hírcsoportban stb. ilyet találnak, fölveszik az adatbázisba. Viszont egy kis változtatással, például a kukacjel betűkkel való kiírásával már nem ismerik föl, hogy e-mail címről van szó. Ilyenkor csak egy valódi ember tudja visszafejteni az érvényes címet.

Hátrányai Szerkesztés

Ha túl bonyolult egy cím visszafejtése, előfordulhat, hogy a levélküldő rossz címre küldi el az üzenetét. Bizonyos internetes űrlapokat (például regisztrációknál) pedig csak érvényesnek tűnő, tehát nem átalakított címmel lehet kitölteni.

„Láthatatlan” megoldások Szerkesztés

Lényegesen finomabb és az oldal látogatói számára kényelmesebb megoldás, ha a lapon már helyesen jelenik meg a levélcím, ám az a robot számára mégsem megfejthető.

HTML-megoldások Szerkesztés

Sokan a kukac és pont karaktereket HTML-kóddal jelenítik meg az oldalon, így a weblap forrásában nem szerepelnek, ezt a technikát azonban a spambotok általában ismerik, így vissza is tudják fejteni a valódi címet. 2003-ban egy felmérés szerint ez volt a leghatékonyabb módszer.

E-mail képként Szerkesztés

Gyakori, hogy a levélcímet egy néhány pixeles kis png vagy gif kiterjesztésű képként illesztenek be. Az elmélet ugyanaz, mint a captcha módszerénél: általában a robot nem, csak egy valódi személy képes leolvasni a címet. Hátránya, hogy az egyszerűbb, képek megjelenítésére nem alkalmas böngészőkben nem jelenik meg.

Sokszor csak a kukac karakter szerepel képfájlként, melyet a spamrobotok általában szintén nem ismernek föl (például: peldanevKukacezkepvolt.hu).

Ilyen szolgáltatás például a hidetext (hidetext.net).

CSS-trükkök Szerkesztés

Egyáltalán nem elterjedt megoldás, hogy a címet gyakorlatilag egy ASCII artba rejtik, amelyet aztán a weboldal stíluslapja hoz olvasható formátumba.[1]

Kliensoldali scriptek Szerkesztés

A legtöbben egy egyszerű javascripttel, esetleg PHP-kóddal[2] rejtik el a valódi címet, amely azonban az oldalt megnyitva olvasható címmé alakítja a kódsorokat. Ez azonban egy program számára nem értelmezhető.[3]

Példák Szerkesztés

A leggyakoribb manuális védekezési módszerek:

Az oldalon ez látható Visszafejtési módszer
nevem kukac domain (pont) hu A „kukac” szóból @ jel lesz, a zárójeles „pont”-ból pedig pont karakter.
nevem@fremail.hu.invalid Ritkább megoldás: az „invalid” rész eltávolítandó, és jelzi, hogy valami rossz a címben. Itt: a „freemail.hu” két e-vel írandó.
nevem@domainhu A kimaradt karaktert (itt: pontot) kell pótolni.
nevem@domainNOSPAM.com A „NOSPAM” karakterek törlendőek. (Nem túl jó megoldás, sok robot ki tudja szűrni.)

Megjegyzések Szerkesztés

  1. Megoldás a CSS-védelemre
  2. Lásd: whatPlus és Stop Spam Bots Cold
  3. Megoldás a kliensoldali védelemre

Bronzcsillag
Ez a szócikk egyike a Spamwiki legjobbjainak, így megkapta a kiemelt cikkeknek járó bronzcsillagot.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki