FANDOM

Az Artiq Mobile BV egy amszterdami (Hollandia) székhelyű vállalkozás, mely szolgáltatásait külföldön és Magyarországon egyaránt spamben is reklámozták. A cég állítása szerint csak pop-up hirdetésekben reklámoz, a nevükben küldött spamekért nem felelősek.[1] Hirdetései megjelentek több országos tévécsatorna műsorában is.[2]

Szolgáltatása Szerkesztés

A vállalkozás olyan emelt díjas szolgáltatást üzemeltet Magyarországon, melyre az érdeklődők egy normál díjas SMS elküldésével iratkozhatnak fel, azután pedig a cég különféle SMS-eket küld nekik, darabját bruttó 500 forintért. A szolgáltatásról egy másik normál díjas SMS-sel lehet leiratkozni, de amíg ez nem történik meg, az SMS fogadója minden kapott SMS-ért fizet.

A cég a 1782-es és a 17634-es számon különféle fogadott emelt díjas SMS-szolgáltatást üzemeltet, melyek közül több is olyan vásárlókat céloz meg, akik megadják telefonszámukat, ezzel a lépéssel pedig egyúttal elő is fizetnek a szolgáltatásra.

Mindegyik szolgáltatás esetében a magyar 06-80/016-232 telefonszámot adja meg ügyfélszolgálati elérhetőségként.

Kritika Szerkesztés

Az előfizetők számára a legtöbb esetben nem egyértelmű, hogy nem csupán egyszeri termékrendelésről van szó, hanem telefonszámuk megadásával egy olyan szolgáltatásra fizetnek elő, mely a lemondásig (mely módja sokszor szintén nem tisztázott előttük) folyamatosan emelt díjú fogadott SMS-eket küld számukra. Sokan ezért úgy érzik, becsapták őket.[Jegyzetek 1] A szerződési feltételek elérhetők az interneten[3], de a tévéreklámok során csak apró betűvel, rövidítve kerülnek megjelenítésre, így nehezen olvashatók és értelmezhetők.

Míg Magyarországon kezdetben csak a mobilszolgáltatók etikai kódexe jelentett előírást az emelt díjas fogadott SMS-ek ügyében, és sok fogyasztói panasz is érkezett, addig másutt bírságok járnak a hasonló, nem egyértelmű üzletkötési metódust alkalmazó cégek esetében.[4]

Kapcsolatai Szerkesztés

A Pellengérre felkerült egyik spam szerint a szolgáltatás Magyarországon az IKO New Media Kft. (1782-es szám) és a Netsize Kft. (17634-es szám) közreműködésével érhető el.[5]

A Netsize Kft. már 2005-ben is kapcsolatba került egy hasonló visszaéléssel, akkor a Viva TV sugárzott reklámszpotot követő közfelháborodás miatt[6][7], valamint megtalálhatjuk többek között a Fogyasztóvédő- és Érdekszövetség Alapítvány weboldalán is.[8]

Az IKO New Media Kft. az amszterdami címmel, de a fenti hazai ügyfélszolgálati számmal rendelkező Artiq Mobile BV-hez irányítja a reklamálókat.[9]

Egyes vélemények a szolgáltatónak köze van Vodafone Magyarország Zrt.-hez.[10]

A cég háttere Szerkesztés

A Spamwikire felkerült celldorado.com-spam esetében láthatjuk, hogy az Artiq Mobile BV a spammerek által gyakran használt átirányítások mögé rejti a reklámozott celldorado.com weboldalt, ennek oka valószínűleg a spamszűrők megtévesztése és az URIBL feketelistázás elkerülése.[5]

Lehetséges, hogy az Artiq Mobile BV hamis adatokkal regisztrálta a spamben reklámozott celldorado.com domént: a domén tulajdonosa egy bizonyos Lorand Media, mely magyarországi székhellyel rendelkezik (1088 Budapest, Puskin utca 5–7.), a telefonszáma 06-1/334-3925.[11] A cím az Eötvös Loránd Tudományegyetem Trefort kerti kampusza D épületének címe[12], a telefonszám pedig a Bánki Donát Gépészmérnöki Főiskolai Kar száma volt.[13]

A holland Artiq Mobile BV weboldala az artiqmobile.com[14], ezen azonban ez olvasható: This site is under construction! (az oldal nem elérhető).[15]

A reklámozott weboldalon található IKO New Media Kft. a Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium cégadatbázisa szerint már nem létezik, 2009. július 31-én törölték ezt az elnevezést. A cég új neve Telekom New Media Szolgáltató Kft. Tulajdonosa a Telekom Média Holding Zrt.[16], melynek egyetlen részvényese a Magyar Telekom Távközlési Nyrt. A tartalomszolgáltató cégben történő tulajdonszerzéshez a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa Vj-83/2008/8. ügyszámon adott engedélyt a Magyar Telekomnak.[17]

A 17634-as SMS-számot üzemeltető Netsize Kft. egy Stanislas Chesnias nevű francia állampolgár tulajdonában van.[16]

Jegyzetek Szerkesztés

    • panaszfal.hu: „Egy hónapja az interneten találtam egy háromszöges feladatot, megoldottam, jött a következő feladat, három-négy összesen. A végén írták, ha kiváncsi vagyok az eredményre, adjam meg a telefonszámomat. Én hülye-ökör megadtam. Választ nem kaptam, de pár nap alatt leszívták a kártyámról az összes pénzemet.
    • Tékozló homár: Megbízott az emeltdíjas spammerben, átverték: „Böngészés közben beugrott egy weboldal amin egy Nokia N97 képe volt lázható egy felhívással: »Ha meg szeretnéd nyerni, küld el az OK karaktereket a 17634 számra.« Ezután minden figyelmeztetés nélkül közölte, hogy levont 500 forintot a kétbetűs SMS-ért, de ha jól láttam a részletes »szerződési feltételeket«, akkor ezt hat napon át meg kívánta tenni.
    • Magyar Macintosh fórum: VIGYÁZZ LEHÚZÁS!!: „Gyerekek, nagyon vigyázzatok a főoldalon lévő  »Nyerj egy IPHONE-3G-t a kedvenc színedben!« c bannerre! Mielőtt észbe kapnál, hogy lemondod ezt a rejtett előfizetést, azalatt az idő alatt (kb 3 -5 perc) kapsz még 3-4 sms-t!!!! Mindjárt 2400Ft ot le is húztak rólad!!!! Ha nem vagy elég figyelmes, akkor ez természetesen lehet több is, mert ők nagyon szeretnek ám szolgáltatni...
    Továbbiak is találhatók az interneten.

Forrás Szerkesztés

  1. Tékozló Homár: 'Majd nem sajnálja a családod a pénzt a temetésedre, te kis köcsög!' (18+)
  2. A 168 Óra hetilap is beszámol a cég egy Cool TV-n megjelent reklámjáról.
  3. celldorado.com: Általános szerződési feltételek (magyarul)
  4. Index: Sms-fogadás ötszázért, 2006. márc. 16.
  5. ^ 5,0 5,1 Pellengér: celldorado.com n
  6. Origo: Visszaéltek az újfajta emelt díjas sms-sel
  7. Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet: A Viva Tv-n átverték a nézőket - ki a felelős?
  8. Fogyasztóvédő- és Érdekszövetség Alapítvány: levelek.
  9. Az IKO New Media Kft. válasza egy reklamálásra Herczeg Zoltán blogjában olvasható.
  10. panaszfal.hu-hozzászólás
  11. Lásd a celldorado.com WHOIS adatait.
  12. Lásd itt.
  13. Néhány helyen még így található, pl. itt.
  14. Herczeg Zoltán blogjában olvasható az Artiq Mobile BV válasza a reklamációra, melyben a szolgáltató az info.hu@artiqmobile.com címet használja.
  15. Lásd: www.artiqmobile.com.
  16. ^ 16,0 16,1 A magyar cégadatok nyilvánosak, ellenőrizhetők például itt.
  17. A Versenyhivatal engedélye megtekinthető itt?.

Kapcsolódó kategóriák Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki