FANDOM

Jogi.png

Figyelem! 2010. augusztus 11-től megszűnt a Nemzeti Hírközlési Hatóság, ezért ez az oldal elavult információkat tartalmaz. Az új hivatal neve Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Ha valaki előzetes engedély nélkül küld magánszemélynek hirdetési célú elektronikus levelet, úgy a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Hivatalánál lehet bejelentést tenni, miután kéretlen elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárás indul.

Törvényi háttér Szerkesztés

A 2001. évi CVIII. törvény (Ekertv.), valamint a 2008. évi XLVIII. törvény (Grt.) alapján elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű kommunikációs csatorna (SMS, MMS stb.) útján csak előzetes engedély után (opt-in) küldhető hirdetés magánszemély e-mail címére. 2008. szeptember 1-től technikai jellegű (például céges) címre küldhető hirdetés, ám az arról való leiratkozási lehetőséget biztosítani kell (opt-out).[1]

A bejelentés 2009. október 22-től az 1990. évi XCIII. törvény alapján illetékköteles. Az illeték összege 2200 forint.[2][3] A kérelem azonban továbbra is díjmentes, kérelem esetén azonban az NHH saját hatáskörében eldöntheti, hogy indít-e eljárást.

Beadvány Szerkesztés

NHH allo.png

A bejelentést 2009. október 13-tól a hivatal honlapján található űrlapon kell beadni[4], melyhez Ügyfélkapu-azonosító szükséges.[5] Ha az állampolgárnak nincsen ilyen azonosítója, készíthet egyet[6] vagy kinyomtatva jelentheti a törvénysértést postán keresztül a hivatal címén is (NHH Hivatala Informatikai Szabályozási Igazgatóság, 1525 Budapest, Pf. 75.).[7] Egyéb módon (például korábbi, elavult űrlapon) beadott bejelentésekkel kapcsolatban a hivatal saját hatáskörében dönti el, hogy indít-e eljárást.[8]

A beadvány nyomán született határozat elektronikus és postai úton is kérhető. Az elektronikusan küldött határozat letöltése kézbesítésnek minősül függetlenül attól, hogy a fájl megnyitása sikeres-e.[9] A megnyitás bonyolultsága miatt a hivatal tájékoztatót adott ki.[10]

Az új űrlapot többen kritizálták, mert az szerintük megnehezíti a bejelentést, sőt bizonyos szempontból alkalmatlan is arra.[11][12] A spambejelentések száma hatására drasztikusan, havi néhány tucatra visszaesett.[13]

Forrás, jegyzetek Szerkesztés

  1. Hogy egy cím céges vagy magán jellegű-e, azt mindig egyedileg kell elbírálni. Lásd: Az NHH álláspontja a céges és magáncímek megkülönböztetéséről
  2. Az NHH tájékoztató levele Blogadmin blogjában
  3. HWSW: Fizetni kell a spamvizsgálatért az NHH-nál
  4. Nhh.hu: Bővült az elektronikus ügyintézés és a fogyasztói tájékoztatás
  5. HWSW: Változott a spambejelentés módja a hatóságnál
  6. Ügyfélkapu-azonosító létrehozása
  7. Technet.hu: Az NHH megkönnyíti a spamelők dolgát?
  8. Az NHH 2009. január 6-i tájékoztatása
  9. Blogadmin blogja: NHH: az ügyfél miatt nem nyitható meg a határozat, 2009. dec. 11.
  10. e-NHH ELEKTRONIKUS ŰRLAPOK ÜGYFÉLOLDALI FELÜLETEI?, 1.0, 2009
  11. Blogadmin blogja: Alkalmatlan a spambejelentésre az új űrlap, 2009. nov. 11.
  12. Fikablog: NNH: adtunk egy pofont a szarnak
  13. Blogadmin blogja: Visszaesett az NHH-s spambejelentések száma, 2010. június 6.

Kapcsolódó hírek Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki