Fandom

Spamwiki

Black money scam

694oldal a wikin
Add New Page
Vita0 Share

A black money scam (magyarul nagyjából feketepénzes átverés) egy 2000 környékén föltűnt spames csalás, melyben az áldozatnak azt hazudják, hogy milliónyi olyan bankjegy van a birtokukban, melyet egy festék feketére festett. Ennek speciális kémiai anyagokkal való megtisztításához keresnek befektetőket, a kis pénzért cserébe pedig óriási vagyont ajánlanak.

Az átverés menete Szerkesztés

A kapcsolatfelvétel Szerkesztés

A csaló egy levélben fölveszi a kapcsolatot a kiválasztott személlyel. Az illető e-mail-címét az esetek többségében a DHA módszerével, tehát teljesen véletlenszerűen szerzik meg.

A levél szövegében a csaló egy halott barátra vagy rokonra hivatkozik, aki egy komolyabb összeget hagyott az áldozatra, de ellenőrzésképpen kéri mindazok nevét, akik elhunytak az áldozat családtagjai közül vagy baráti körében az elmúlt néhány évben. Ha kap válaszüzenetet, kiválaszt egy nevet, majd rá hivatkozva bizonygatja, hogy egy bankban tartják az áldozat számára az örökölt pénzösszeget. Általában ilyenkor ejtik meg az első telefonbeszélgetéseket is.

Az átverés elkezdődik Szerkesztés

Fölmerülnek azonban költségek az állítólagos öröklés folyamán: például különböző adókat és illetékeket próbálnak kifizettetni az átvert álörökössel. Ha ez sikerül, elkezdődik az igazi átverés.

A fekete pénz Szerkesztés

A csaló azt mondja, hogy a pénz egy banki széfben található, és egy igen szép mennyiségű készpénzről van szó. A bankók azonban sajnálatos módon feketére vannak festve, elővigyázatosságból, így ugyanis csak az tudja majd használni őket, aki egy különleges vegyszerrel előbb megtisztítja azokat.

Természetesen a állítólagos vegyszert is elküldenék a pénzzel együtt, de ez megint elég sok költséget (vámdíj, engedélyek ára stb.) fölvet, melyet szintén az áldozatnak kellene megtérítenie.

Az áldozat látni szeretné a pénzt Szerkesztés

Általában a hiszékeny áldozatok szeretnék látni magát a pénzt is, jóllehet feketén, a biztonság kedvéért. Ilyenkor meghívják a széf lelőhelyére (legtöbbször Brüsszelbe), majd ügyes színészi játékkal megrendezik a széf megnyitását, amelyben valóban fekete papírlapokat találnak majd.

Egy bankjegy megtisztítása Szerkesztés

Ha az áldozat szeretne megbizonyosodni róla, hogy a pénz valódi, ezért választhat egy tetszőleges bankjegyet a széfből, melyet a „különleges anyaggal” aztán a szeme előtt megtisztítanak: közben azonban egy ügyes trükkel kicserélik egy valódi bankjegyre, hogy az áldozat ezt ne vegye észre. Ha jól begyakorolt a szemfényvesztés, bárki könnyen átverhető.

A vegyszer megvásárlása Szerkesztés

Bár a „pénzt” nem igazán szeretnék odaadni, azért mégis hajlandóak rá, hiszen ebből az összegből (mivel az áldozatnak azt ígérik, hogy ezután milliomos lesz) biztosan ki tudja majd fizetni a további esedékes díjakat. Pusztán annyit kérnek, hogy vegye meg a tisztítószert, ez azonban elmondásuk szerint „meglehetősen drága”.

Költségek költségek után Szerkesztés

Ha az áldozat még mindig nem fog gyanút, akkor újabb költségeket találnak ki, egészen addig, amíg el nem fogy minden pénze vagy ki nem lép az üzletből. A kifizetett összeget nem kapja vissza, az örökségből semmi sem igaz, így végül kénytelen a rendőrséghez fordulni.

Az ügy bejelentése Szerkesztés

Meglepő, de az áldozatok elég jelentős hányada egyszerűen nem is jelenti a megfelelő szerveknek a csalást: többségük kellemetlennek és megalázónak tartja, hogy így ki tudták használni a naivitását. Sokszor a csalók azt mondják, hogy a pénz drogüzérkedésből, pénzmosásból vagy egyéb bűncselekményből való, így később az áldozat nem mer a rendőrséghez fordulni és beismerni, hogy így is igényt tartott volna rá, és nem jelentette volna az esetet.

Sikeres csalások Szerkesztés

A BBC 2004 márciusában számolt be egy üzletemberről, aki 1999. november 2-án összesen 742 000 dollárt fizetett be egy black money scambe. Az eset után a rendőrség nyomozásba kezdett, és Londonban egy év alatt tizenöt esetet tártak föl, melyekben átlagosan 250 000 dollárt csaltak ki a spammerek.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki