FANDOM

A címléptetés egy olyan technika, amelyet spamküldés során használnak azért, hogy elkerüljék a DNSBL feketelisták általi blokkolást.

Amíg a spam küldésére botnetet használnak, melyben a spameket megfertőzött otthoni, munkahelyi számítógépek küldik ki, megvan az az előny, hogy a hagyományos internetelérést adó internetszolgáltatók általában dinamikus IP-címet adnak ügyfeleiknek. A spamküldő számítógépek címe így gyakran változik, csökken a DNS alapú feketelisták hatékonysága.

Akkor azonban, ha a spammernek nincs saját botnetje, és nem is akar bérelni egyet magának a spamkampány idejére, van viszont a tulajdonában, kezelésében egy vagy több fix IP-cím-tartomány[1], kénytelen azt használni.

Működése Szerkesztés

A tartományt használó annak érdekében, hogy a DNSBL feketelisták hatékonyságát csökkentse, ebben az amúgy fix IP-cím-tartományban cserélgeti, váltogatja a spamküldésre használt szerver számítógépek IP-címeit.

Előnyei Szerkesztés

A spamküldésre használt szerverek IP-címeinek folyamatos, sűrű változtatásával, mindig új és új IP-címek használatával elkerülhető a blokkolás.

Az internetszolgáltatóktól bérelt alhálózatok – mivel ezek rendeltetése fix IP-címes szolgáltatások nyújtása – nem szerepelnek a DUL listákon sem.

Hátrányai Szerkesztés

Egyértelművé teszi a hálózatot (IP-címítartományt) használó bérlő vagy tulajdonos szervezet szándékát. A címléptetési technikát nem lehet ugyanis véletlenül, vagy nemtörődömségből végezni. Szoros együttműködés szükséges a tartományt bérlő személy, vagy cég és a spamküldő szerverek tulajdonosai, rendszergazdái között.

Magyar esetek Szerkesztés

Magyarországon az 1B Telekom Kft. tulajdonában álló, de az Online Technologies Kft. által használt[2] 87.229.116.0/24 jelű IP-tartományban (87.229.116.0-tól 87.229.116.255-ig) figyelhető meg ez a technika 2008. augusztusától októberig. A technikai részletekkel a Magyar esetek aloldal foglalkozik.

Jogi megítélés Szerkesztés

A 2001. évi CVIII. törvény 2. § lc.) alapján a közvetítő szolgáltatónak nemcsak lehetősége, de kötelessége fellépni a jogsértő cselekménnyel szemben, mihelyt az tudomására jut.[3]

Forrás Szerkesztés

  1. IP-cím-tartományok (alhálózatok) vásárolhatók, vagy bérelhetők is a legtöbb internetszolgáltatótól.
  2. Lásd szerkesztőnk értesüléseit: Az 1B Telekom Kft. és az Online Technologies Kft. szakítása
  3. A Nemzeti Hírközlési Hatóság HL-33421/2008. számú tájékoztatása

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki