Fandom

Spamwiki

E-mail fejlécek megjelenítése

694oldal a wikin
Add New Page
Vita5 Share

Az e-mailek fejléce számos olyan technikai jellegű információt tartalmaz, melyre az átlagos felhasználó nem kíváncsi, ám egy spammer utáni nyomozásban sok segítséget nyújthat, a bejelentésekhez pedig elengedhetetlenek. A levelezőprogramok alapértelmezésként általában elrejtik a teljes levélfejlécet és csak néhány adatot (például: feladó, címzett, tárgy, dátum) jelenítenek meg. Ha kéretlen levél miatt bejelentést kívánunk tenni vagy mi magunk kíváncsiak vagyunk a többletinformációkra, néhány kattintással könnyedén elővarázsolhatjuk a rejtett elemeket.

Jelen segédlet alkalmazásának célja annak bemutatása, hogyan jeleníthetjük meg a fejlécinformációkat a legelterjedtebb levelezőprogramoknál és a webmail-szolgáltatásokban. Bizonyos esetekben csak az e-mail teljes forrását jeleníthetjük meg, de ez is megfelelő, hiszen a forrás minden esetben tartalmazza a fejlécadatokat is.

Webmail Szerkesztés

citromail.hu Szerkesztés

A CitroMail levelező rendszere esetében a levél feletti menü "FORRÁS" gombjára kattintva válthatunk a levél normál és forrás nézete között:

Fejlécek - citromail.hu.pngSzerkesztés

freemail.hu Szerkesztés

A Freemail levelezőrendszerén roppant egyszerű a forrás megtekintése: a levéltörzs felett található menüben a képen látható Továbbiak menüpontra kattintva a legördülő menüben válasszuk ki a Levél forrása opciót. Ezután egy felugró ablakban láthatjuk az aktuális levél forrásadatait.

Freemail fejlec megjelenitese.png

gmail.com Szerkesztés

A Google levelezőszolgáltatásában, a GMail-ben két lépésben hívhatjuk elő az aktuálisan olvasott e-mail fejlécét: először kattintsunk a Válasz gomb melletti lefelé mutató nyílra. A megjelenő linkek közül válasszuk az Eredeti megjelenítését. Ezután egy új ablakban betöltődnek a levél fejlécadatai.

Gmail fejlec megjelenites.png

hotmail.com Szerkesztés

A Hotmail esetén a Válasz link melletti apró, lefelé mutató nyílra kattintva a legördülő menüből válasszuk ki az Üzenet forrásának megtekintése (angolul View message source) opciót. Új ablakban kapjuk a forrásadatokat.

Hotmail.png

Indamail (régebben vipmail.hu) Szerkesztés

Az Indamail-ben szerencsére elég letisztult, egyszerű felülettel van dolgunk: kattintsunk az Egyéb gombra, majd a legördülő menüben válasszuk a Teljes fejléc menüpontot.

Indamail.png

yahoo.com Szerkesztés

A Yahoo levelezőjében kattintsunk a levél fölötti gombsoron az Actions-ra, majd válasszuk a View Full Header-t. Feugró ablakban kapjuk a forrásadatokat.

Yahoo fejlec.png

Levelezőprogramok Szerkesztés

A webes e-mail-szolgáltatások egyre szélesebb körben való terjedése mellett a mai napig megingathatatlanul tartják pozíciójukat (első sorban biztonsági okokból) a számítógépre telepítendő levelezőprogramok. Tekintsük át betűrendben a legismertebb e-mail kliensek fejlécekkel kapcsolatos lehetőségeit!

Eudora Szerkesztés

A fejléc előhívásához először kattintsunk duplán az ominózus levélre, majd a megjelenő ablakban keressük meg „blah, blah, blah” feliratú ikont. Erre kattintva jelenik meg a részletes levélfejléc:

Fejlécek - eudora.png

Lotus Notes Szerkesztés

Levél olvasása közben a felső menüsorból válasszuk ki a View / Show / Page Source menüpontot, mire egy új fülön megjelenik az aktuális e-mail teljes forrása:

Fejlécek - Lotus Notes.png

Mail – OS X Szerkesztés

A levélen állva a „View/Message/Raw Source” menüpontot választjuk, és át is vált a forrás nézetre. Használhatjuk az Alt+Command+U billentyűkombinációt is.

Mail osx.jpg

Opera Szerkesztés

Az aktuálisan olvasott levélen bárhol jobb egérgombbal kattintva a felugró menüből válasszuk ki az „Összes fejléc és üzenet megtekintése" opciót.

Opera.mailer.png

Outlook Szerkesztés

Kattintsunk az adott levélre a jobb egérgombbal, a megjelenő menüből pedig válasszuk ki a „Beállítások” pontot. Ekkor az alábbi ablak bukkan fel, melyben a fejléc is megtekinthető:

Fejlécek - Outlook.png

Outlook Express Szerkesztés

A megtekinteni kívánt levélre kattintsunk a jobb egérgombbal, a megjelenő menüből pedig válasszuk ki a „Tulajdonságok” pontot:

Fejlécek - Outlook Express.1.png

Ezek után egy felugró ablakban megtekinthetjük a levél fejlécét, sőt, akár a teljes forrását is:

Fejlécek - Outlook Express.2.png

Pegasus Mail Szerkesztés

A levél forrását a levelet tartalmazó ablak Raw view fülére kattintva nézhetjük meg: Fejlécek -PMail.png

The Bat! Szerkesztés

Kétféleképpen is előhívhatjuk a részletes levélfejlécet: az aktuálisan megtekintett levél törzsén bárhol nyomott jobb egérgombra felbukkanó menüből válasszuk ki az „RFC–822 fejlécek” (angolul „RFC-822 headers”) opciót vagy nyomjuk meg egyszerre a Shift+Ctrl+K billentyűzetkombinációt.

Fejlécek -The Bat!.png

Thunderbird Szerkesztés

Az aktuálisan olvasott levél forrását kétféleképpen tekinthetjük meg: a Ctrl+U kombináció billentyűinek megnyomásával vagy a felső menüsor Nézet pontját kiválasztva az „Üzenet forrása” opcióra kattintva:

Fejlécek - Thunderbird.png

Jelmagyarázat Szerkesztés

Az alább található információk teljes feldolgozásához szakmai előismeret szükséges, ezzel a segédlettel a fejléc értelmezéséhez nyújtunk segítséget. Tekintsük át röviden a levélfejléc egyes mezőinek jelentését.

Levelezőprogramunkban a fejléc alábbi elemei általában minden esetben láthatóak:

  • From: A levél feladóját jelöli. Általános formája: a feladó neve <e-mail-cím> A feladó neve hiányozhat, de e-mail-címet minden esetben tartalmaz. Az egyik legkönnyebben hamisítható fejlécmező, ezért tartalma mindig fenntartásokkal kezelendő.
  • To: A levél címzettjét jelöli. Formája a From mezőhöz hasonló. Szintén könnyen hamisítható.
  • Cc: Carbon Copy – a név az írógépek korszakából származik, amikor indigóval készítették a másolatokat. Az itt felsorolt címekre szintén eljut az üzenet.
  • Bcc: A Cc speciális változata a Bcc, vagyis a Blind Carbon Copy, a rejtett másolat, a címzettek nem láthatják, hogy kik kapják meg az üzenet másolatát.
  • Date: A levél elkészültének pontos dátuma és időpontja, a küldő számítógép órája szerint.
  • Subject: Az üzenet tárgyát jelöli.

A következő mezők általában rejtettek, és csak a teljes levélfejléc megjelenítésekor találkozhatunk velük:

  • Received: minden egyes levelezőszerver, melyen áthalad az üzenet, hozzáfűz egy ilyen mezőt az e-mailhez. Igen fontos szerepet játszik a valódi feladó és a forrás megállapításakor.
  • X-Mailer: a kliens (küldő) levelezőprogram neve, verziószáma.
  • X-Priority: az e-mailhez rendelt prioritásérték.
  • X-MSMail-Priority: a Microsoft Outlook által adott prioritásérték
  • X-Spam-Score: a spamszűrők különbözői szabályai által adott pontszám, mely bizonyos érték felett spamként minősíti az üzenetet.
  • X-Spam-Flag: szintén spamszűréssel kapcsolatos, a szűrőprogram egyértelműen megjelöli, hogy az üzenet spam vagy sem.
  • X-Spam-Report: szintén egy spamszűrő által megadott pontszámot, illetve eredményt mutat
  • X-RBL-Warning: figyelmeztetés arról, hogy az adott e-mail-cím valamelyik hoszt RBL listájában szerepel
  • X-Originating-IP: az e-mailt küldő számítógép IP-címét tartalmazza. Nyomozás során hasznos információ lehet.
  • X-Forwarded-To: az e-mail továbbításra kerül a megadott címre.
  • X-Forwarded-For: az előzőhöz hasonló, de itt több e-mail-cím is szerepelhet.
  • MIME version: a MIME (ez a fogalom kifejtése túlmutat jelen dokumentumunk keretein, röviden: különféle típusú tartalmak – akár kép vagy hang is – fűzhetők össze egyetlen levélben) verziószámát jelöli, általában 1.0 szokott lenni.
  • Content-Type: az e-mail tartalmának típusát (például szöveg, kép, hang stb.) írja le.
  • Content-Transfer-Encoding: azt a kódolási módot jelöli, amelyet az e-mail elküldése során használtak.
  • Content-ID: a levéltörzset azonosítja.
  • Content-Description: lehetséges jellemzése a levéltörzsnek.
  • Content-Language: a levéltörzs nyelvét jelöli.
  • List-URL: a levelezőlista-szerver honlapjának linkje.
  • List-Archive: a levelezőlista archívumának linkje.
  • List-Subscribe: erre a címre küldött e-maillel lehet feliratkozni a levelezőlistára.
  • List-Unsubscribe: erre a címre küldött e-maillel lehet leiratkozni a levelezőlistáról.
  • List-Help: a levelezőlistával kapcsolatos kérdések és válaszok linkje.
  • List-Software: a levelezőlista-szerver által alkalmazott program neve.
  • List-Id: a levelezőlista azonosítója.
  • List-Owner: a levelezőlista tulajdonosának e-mail-címe.

Forrás Szerkesztés

Ez a szócikk a Nemzeti Hírközlési Hatóság (www.nhh.hu) segédlete alapján jött létre. A felhasználás a hatóság Kommunikációs Igazgatóságának hozzájárulásával történt.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki