FANDOM

A HerbalKing egy illegális gyógyszereket árusító csoport volt, melyet 2008 októberében fölszámolt az amerikai FBI. A spammaffia napi tízmilliárd spamért volt felelős.[1] A csoport által hirdetett szexuális jellegű, főleg pénisznövelést kínáló tablettákban nem volt valódi hatóanyag.[2]

A csoport több álnév alatt tevékenykedett: Virility Enlarge Pills, Power Gain+, MaxGain+, VPXL, Express Herbals, Elite Herbal, MaxHerbal, MaxGentleman, Dr.MaXman. Vezetője az új-zélandi Lance Atkinson (akinek testvére, Shane Atkinson szintén ismert spammer) és amerikai társa, Jody Smith volt.[3]

Spamtevékenység Szerkesztés

Az üzeneteket zombi számítógépek hálózatán keresztül küldték különösen nagy számban. Valószínűleg a Mega–D néven elhíresült botnettel dolgoztak. Az üzenetek fejlécét meghamisították, elrejtették a valódi feladó adatait, valamint nem adtak lehetőséget a leiratkozásra, ezekkel pedig súlyosan megsértették az amerikai spamtörvényt, a CAN-SPAM-et. Összesen hárommillió panasz érkezett a hatóságokhoz a HerbalKing miatt, mire két személyt, Lance Atkinsont és Jody Smitht, valamint négy vállalatot felelősségre vontak.[4]

A The Spamhaus Project szerint a HerbalKing a legnagyobb spammerhálózat.[5] A spamkampányokat Indiából és Hongkongból irányították.

Felszámolás Szerkesztés

2008-ra összesen húsz hónapig tartó spamkampányuk során elérték, hogy naponta tízmilliárd kéretlen reklámlevél elküldésével az e-mailek 90%-át ez a társaság továbbította. Az FBI 2008 októberében számolta föl a társaságot. 2005-ben már 2,2 millió dollárra bírságolták a céget.[6]

A Spamhaus mérései szerint a kéretlen levelek száma mégsem csökkent jelentősen a HerbalKing megbuktatása után: a napi 142 milliárd spam csak 1,2%-os csökkenés.[7] Szakértők szerint a jelenség oka, hogy a fertőzött számítógépek külön utasítások nélkül is folytatják a munkát, még akkor is, ha az őket kezelőket a hatóság letartóztatta, számláikat befagyasztotta.[8]

Büntetés Szerkesztés

2009 novemberének végén Lance Thomas Atkinsont 15,15 millió dollárra, Jody Smitht 3,77 millió dollárra büntette az amerikai bíróság. Korábban Atkinsont többször is megbírságolták már.[9] 2009 decemberében pedig Ausztráliában 210 000 dolláros bírsággal sújtották, illetve hét évre eltiltották az olyanokkal való kapcsolattartástól is, akik spamküldésben érintettek.[10]

Forrás Szerkesztés

  1. Index: Lekapcsolták a világ egyik legnagyobb spammermaffiáját
  2. BBC News: Super scam me (angol)
  3. Prím Online: 15 millió dolláros büntetés spamért
  4. Federal Trade Commission: FTC Shuts Down, Freezes Assets of Vast International Spam E-Mail Network (angol)
  5. Spamhaus: The TOP 10 Spammers (angol)
  6. The New York Times: Authorities Shut Down Spam Ring (angol)
  7. Index: Nem lett kevesebb a spam a HerbalKing lekapcsolásától
  8. ars technica: Major spam bust fails to result in sustained drop in spam (angol)
  9. Technet: Hárommilliárdos bírság reklámlevelek miatt
  10. Hírszerző: Naponta 10 milliárd spamet küldött - megbukott

Kapcsolódó hírek Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki