Fandom

Spamwiki

hirdetesujsag.hu

694oldal a wikin
Add New Page
Vita1 Share

A hirdetesujsag.hu egy weboldal a Dreamworld Kft. gondozásában, amin apróhirdetések találhatók. 2006. december 31-én a Spamwiki Pellengérén spamek küldésével vádolták meg, de 2007. január 1-jén az oldal szerkesztői a Spamwikin perrel fenyegetve bizonygatták, hogy csak regisztrált felhasználóknak küldték ki az üdvözleteket. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) 2007. március 20-án kelt, HL-2900-6/2007 ügyiratszámú határozatában fölmentette.

A levél Szerkesztés

A weboldal üzemeltetői által az év utolsó napján küldött e-mail egy pezsgősüvegeket ábrázoló gif formátumú kép mellett a következő jókívánságot tartalmazta:

Ezúton szeretnénk
Sikerekben Gazdag Boldog Új Esztendőt Kívánni
Önnek és családjának.

Újévi Üdvözlet

Üdvözlettel:
http://www.hirdetesujsag.hu
Az ingyenes hirdetőlap.

A reakció Szerkesztés

A honlap szerkesztősége a reklamáló személyazonosságának ismeretlensége miatt a Spamwikin tették közzé hivatalos válaszukat, anélkül, hogy a Pellengérről önkényesen eltávolították volna a nevüket.

Az állásfoglalás kitér arra, hogy az üzenetet az adatbázisukban található elektronikus levélcímekre küldték el, ez az adatbázis pedig azokat a címeket tartalmazza, amelyekkel már adtak föl hirdetést az oldalon. A félreértés abból adódott, hogy a reklamáló nem volt biztos benne, hogy használta valaha az oldalt, illetőleg nem emlékezett a felhasználási feltételekben ilyen pontra.

A hirdetesujsag.hu az NHH HL-18932-5/2006 ügyiratszámú határozatával érvelve a levelet nem minősítette spamnek:

Hirdetesujsag.hu
Mivel az Ekertv. szerint az 0a) pontban foglaltak nem érintik a 14. § (2)-(6) és (8) bekezdése szerinti kötelezettségeket, a Hivatal azt is megállapította, hogy a kifogásolt elektronikus hirdetések elküldésével a Szolgáltató nem sértette meg az Ekertv. 14§ (2) bekezdését, mely előírja, hogy „elektronikus levelezés, vagy azzal egyenenértékű egyéni kommunikációs eszköz útján kizárólag az igénybe vevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus hirdetés”
   
Hirdetesujsag.hu

A weboldal kiemelte a 2001. évi CVIII. törvény (Ekertv.) 2. §-át, amely így szól:

Elektronikus kereskedelmi szolgáltatás: olyan információs társadalommal 
összefüggő szolgáltatás, amelynek célja áruk, illetőleg szolgáltatások üzletszerű 
értékesítése, beszerzése, cseréje;

Ez alapján a levél szerintük nem minősíthető reklámlevélnek, hiszen semmilyen terméket nem reklámozott, jóllehet a weboldal URL-je szerepelt benne.

Spam vagy nem spam? Szerkesztés

A weboldal készítői szerint nem reklámlevél az olyan e-mail, amelyben nem szerepel felszólítás vásárlásra vagy kifejezett ajánlat. Az, hogy a honlapjuk címe szerepelt az aláírásban, szerintük nem számít reklámozásnak.

A hirdetesujsag.hu azzal védekezett, hogy mindenki, aki náluk hirdet, elfogadja a felhasználási feltételeket, melyek között szerepel, hogy a regisztrációhoz használt elektronikus postacímre később hírlevelet küldhetnek. A vonatkozó törvények szerint azonban leiratkozási lehetőséget is kellene biztosítani, ilyen opció azonban nincs. Az aktuális felhasználási feltételekben pedig nem szerepel ilyen kitétel.

Szintén aggályos, hogy többen olyanok is megkapták a levelet, akik elmondásuk szerint sosem használták a szóbanforgó oldalt. A szintén a Dreamworld Kft. és Hajnal Bálint által bejegyzett partyruha.net oldal ismert spammer a magyar weben.

Határozat Szerkesztés

Sipos Zoltán kérelmező bejelentésére az NHH határozatában fölmentette a Dreamworld Kft. részéről Hajnal Bálintot. A magyarázat szerint az Ekertv. 2. § o.) pontja kijelenti, hogy „önmagában nem minősül kereskedelmi hirdetésnek (...) a vállalkozás, szervezet vagy személy tevékenységéhez közvetlen hozzáférést lehetővé tévő információ közlése, különösen a domain név (sic!) vagy az elektronikus levelezési cím”.

A hirdetesujsag.hu ezen kívül egy apróhirdetést is beadott a hivatalnak, amit állításuk szerint valaki Sipos címével adott föl, de Bodor Péter néven. A szalmabálákat kínáló hirdetéshez adott mobiltelefonszámon nincsen előfizető.

A cég emellett eljárást kezdeményezett Sipos Zoltán ellen is, mert ő elektronikus levélben jelezte, hogy a Spamwikin cikket írt az esetről, és mellékelte az oldal URL-jét is. A hivatal szerint éppen az őket felmentő határozat szerint ez sem lehet spam.

Mellékelten az NHH a határozatban fölszólította a hirdetesujsag.hu üzemeltetőit, hogy weboldalukon egyértelműen beleegyezhessen e-mailek fogadásába a felhasználó, esetleg megtagadhassa vagy visszamondhassa azt. A Hírközlési Hatóság emelett fölszólította a Dreamworld Kft.-t, hogy hitelt érdemlő bizonyításra alkalmas nyilvántartást vezessen a feladott hirdetésekről.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki