FANDOM

Az alábbi összeállításban a spamek történetének fontosabb eseményeit gyűjtöttük össze.

Tartalomjegyzék

1890–1990 | 1991–2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010

2010 Szerkesztés

augusztus 11.: Megszűnik az NHH és megalakul a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

július 22.: Az Országgyűlés elfogadja a 2010. évi LXXXII. tv.-t, melyet augusztusban hirdet ki az államfő.

május: 807 000 dollárra bünteti egy bíró az ASIS internetszolgáltatót, amiért hamisan, rosszhiszeműen vádolt spamküldéssel egy weboldalt.

április: Az FBI Levi Beerst és Chris de Diegót 300 millió, diétás készítményeket kínáló spam kiküldésével vádolja meg.

március: Első hónap, hogy Magyarország vezeti a világon a spamranglistát: itt a legtöbb a kéretlen reklámlevél a teljes elektronikuslevél-forgalomhoz viszonyítva.

február 5.: Működni kezd a Spamwiki spambejelentésekre szolgáló e-mail címe, a spambejelentes@gmail.com.

január: Tízmillió forintot költ a Műegyetem központi levelezőrendszere spam- és vírusszűrésének korszerűsítésére.

2009 Szerkesztés

december: Ausztráliában is megbüntették Lance T. Atkinsont (HerbalKing): 210 000 dolláros bírságot kapott.

december 22.: Bejelentette lemondását a Nemzeti Hírközlési Hatóság elnöke.

november: Lance Thomas Atkinson és Joey Smith spammereket, a HerbalKing vezetőit közel 19 millió dollárra bünteti a bíróság.

november 23.: 51 hónapos börtönbüntetésre és 250 000 dolláros kártérítés megfizetésére ítéli a bíróság Alan Ralskyt.

október: Az Európai Bizottság az EU tagállamaitól határozottabb fellépést kért a levélszemetelők ellen, valamint országok közötti együttműködést sürget. Sanford Wallace spamkirályt 711 millió dolláros kártérítés megfizetésére kötelezi egy kaliforniai bíróság.

október 14.: A Nemzeti Hírközlési Hatóság megváltoztatja a spambejelentés módját, a korábbi e-mailes bejelentés helyett Ügyfélkapu-azonosítóval használható on-line űrlapot vezetnek be.

október 4.: Több ezer elektronikus postafiókhoz tartozó jelszó került nyilvánosságra, miután phishing támadás érte a legnagyobb e-mail-szolgáltatók felhasználóit.

augusztus: Kovács Balázst, a Coldfusion Magyarország Kft. korábbi ügyvezetőjét, aki a rendőrségi eljárás elől külföldre szökött, Romániában holtan találják.

augusztus 12.: Szigorodik a német spamtörvény: a telefonos spamek esetében akár 50 000 eurós bírság is kiszabható.

augusztus 10.: Szigorodik a spammerek büntethetősége Magyarországon. A személyes adatok védelméről szóló Btk. 177/A változása miatt az ilyen adatokkal (így az e-mail címekkel is) üzletszerűen visszaélő személy akár egyéves börtönbüntetést is kaphat.

augusztus 6.: Orosz hackerek működésképtelenné tették az internet egyik legnépszerűbb oldalát, a Twitter nevű mikroblog-szolgáltatást, mert egy oroszellenes grúz felhasználót el akartak hallgattatni.

július 27.: Egy holland spammert 250 000 eurós büntetésre ítélte a bíróság több mint húszmillió spam szétküldéséért.

július 8.: Bűnösnek vallotta magát spamküldésben a bíróság előtt David S. Patton, Alan Ralsky egykori társa.

június: Módosult a hazai spamtörvény. A 2008. évi XLVIII. tv. annyiban változott, hogy hírlevelek küldéséhez nem kell nyilvántartásba venni a feliratkozottak lakcímét. Vádalkut kötött az ügyészséggel Alan Ralsky, így vélhetően 6-7 éves börtönbüntetésre számíthat a spamkirály.

április 14.: A Nemzeti Nyomozó Iroda razziát tart a Coldfusion Magyarország Kft.-nél, mely során előállítanak több férfit. A cég vezetője külföldre menekül.

január: Több mint 1,5 millió forintot csaltak ki egy zalai nőtől nigériai levél segítségével. A londoni Magyar Nagykövetség nevében lottery scamet küldtek.

2008 Szerkesztés

december 16.: 6,5 év börtönbüntetésre ítéli az amerikai bíróság How Wai John Huit, aki az Alan Ralsky ellen indított ügy egyik vádlottja.

november 22.: 873 millió dollár kártérítés megfizetésére kötelezi a bíróság Adam Guerbuezt és az Atlantis Blue Capital-t azért, mert spameket küldött a Facebook felhasználóinak, megsértve ezzel az amerikai CAN-SPAM törvényt.

november 11.: Az FBI razziát tart az amerikai McColo cégnél, és szervereket foglalnak le. Néhány napra a világ spammennyisége 75%-kal esett vissza, miután néhány napra a Srizbi nevű botnet is működésképtelenné vált.

október: 236 millió dolláros kártérítést ítél meg a bíróság Robert Kramernek.

október 28.: 500 000 forintos bírságot szab ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság a World Travel Holdingra.

október 17.: Újabb 500 000 forintos bírságot szab ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság a Hermina Baura.

október 15.: Bűnösnek vallja magát a bíróság előtt az Alan Ralsky és tíz társa ellen indított büntetőügyben az egyik vádlott.

október 14.: Lekapcsolják az egyik legnagyobb spammaffiát, a HerbalKing-et. A csoport napi tízmilliárd spamet küldött.

szeptember 1.: A 2008. évi XLVIII. törvénnyel megváltozott a magyarországi spamtörvény.

augusztus: Az új vietnámi spamtörvény alapján 80 000 000 dongos (körülbelül 5000 dolláros) bírságot szabhat ki a hatóság az országban spamküldésért.

augusztus 7.: A Nemzeti Hírközlési Hatóság újabb 400 000 forintos bírságot szab ki a World Travel Holdingra.

július: Feljegyzik az első hírspameket.

július 24.: Holtan találják családjával együtt a néhány napja a börtönből megszökött Edward Davidsont.

július 22.: A bíróság 47 hónapos börtönbüntetésre ítéli Robert Solowayt a CAN-SPAM törvény megsértése miatt.

július 20.: Edward Davidson a felesége segítségével megszökik a börtönből, ahol a büntetését tölti spamtevénység miatt.

július 16.: Két és fél év börtönbüntetésre és 183 000 dolláros bírságra ítélte a bíróság Adam Vitale-t.

július 1.: Vádalkut kötött a hatósággal Jason Michael Milmont cracker, aki egy több ezer gépből álló hálózatot (botnetet) irányított.

június 17.: Összesen hatmillió dollár büntetés megfizetésére kötelezte a bíróság Scott Richtert a MySpace hálózatán keresztül küldött ismertségi hálózati spamek miatt.

június 12. Megszületik az E-Privacy, az Európai Unió spamekkel kapcsolatos irányelve.

április 28.: 21 hónapos börtönbüntetésre ítélik Edward Davidsont.

május: Minden idők legsikeresebb whaling típusú támadása Amerikában. Beterjeszik Magyarországon azt a törvénymódosítási kérelmet, amely alapján a szórólapok is csak opt-in rendszerben lennének kézbesíthetőek.

május 7.: Életbe lép a kanadai spamtörvény, a PIPEDA.

április 1.: Elindult a S.P.A.M. nevű kísérlet.

március 31.: Teljes egészében életbe lépett a 2007. évi XCIV. törvény.

március 24.: Kétszázmillió mobilspamet küldtek Kínában két mobiltársaság előfizetőinek.

2007 Szerkesztés

október: Megjelennek az MP3 spamek.

október 27.: Fölbukkan az úgynevezett Ron Paul-spam.

október 11.: Fölröppen a nem is létező Alekszej Tolsztokozsev nevű spammer halálhíre.

augusztus: Harmincévnyi börtönbüntetésre ítélik Christopher William Smitht.

augusztus 7.: Megszületik az elektronikus levelezésben a bacn kifejezés.

július: Megjelennek a PDF spamek, később pedig a táblázatkezelő alkalmazások dokumentumaiba rejtett Excel-spamek. Közben az AOL föladja a kutatást Davis Wolfgang Hawke kincsei után.

május: A Yahoo hivatalosan is bemutatja a DomainKeyst, a PandaLabs pedig fölfedezi a Zunkert.

május 30.: Az FBI letartóztatja Robert Solowayt.

május 2.: A kormány elfogadja a 2008. március 31-re tervezett törvénymódosítást, amelyet áprilisban terjesztett elő a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.

március 31.: Megjelenik a Srizbi botnet.

március 25.: A Magyar Távirati Iroda Zrt. bejelentette, hogy feljelentést tesznek az ellen, aki spamet küldött a nevükben.

február: Megjelenik az úgynevezett SA-spam.

január 16.: Elítélik Jeffrey Goodint phishing technikájú üzenetek küldéséért.

2006 Szerkesztés

Megjelenik az ismertségi hálózati, HTML Attachment, linkfal- és szótárspam.

december 31.: Kikerül a Spamwiki Pellengérére a hirdetesujsag.hu.

december: Megjelenik a Vista-spam.

október 26.: A Microsoft pert nyer egy ismeretlen német spammerrel szemben, aki hotmailes e-mail-címmel küldött kéretlen reklámleveleket. A bírság 314 000 dollár volt.

október 6.: Megjelenik a Spamland első epizódja.

október 1.: A The Coca-Cola Company Norvégiában is bevezeti a Coca-Cola Zero nevű termékét, de fórumspamekkel népszerűsíti.

október: Az Ausztrál Központi Bíróság több millió dollárra bünteti a Clarity1 Pty Ltd.-t és elnökét, Wayne Mansfieldet.

szeptember 13.: Egy bíróság 11 750 000 dolláros kártérítésre kötelezi a Spamhaust, mivel feketelistára tették az e360insight nevű vállalatot.

szeptember: Az OPTA holland távközlési bizottság felhívására az ausztrál ACMA távközlési médiahatóság egy kiterjedt spamküldő csoportot buktat le a Spam Act 2003 megsértéséért, akik feltételezhetően több mint kétmilliárd Viagrát népszerűsítő reklámlevelet küldtek szét. Megjelenik a szubliminális spam.

augusztus 10.: Nyilvánosságra hozzák az Okopipi Project első vázlatát.

augusztus: Az AOL föl akarja ásatni Davis Wolfgang Hawke spammer kertjét, mert véleményük szerint aranyat rejtett el a földben.

július 15.: Megtartják az első EU Spam Symposiumot.

július: A Sophos internetbiztonsági cég negyedéves helyzetjelentéséből kiderül, hogy a zombi számítógépek elérték már a Vatikánt és az Antarktiszt is – ugyanis innen is érkeztek már spamek. Megjelenik az úgynevezett hobbitspam.

május 16.: A spammaffia és kiberbűnözők összehangolt DoS-támadása miatt a Blue Security internetbiztonsági cég visszavonulót fúj a spamek elleni harcmezőről.

május 4.: Elindul a magyar nyelvű Spamwiki.

május 1.: PharmaMaster spammer megfenyegeti a Blue Security internetbiztonsági céget a Blue Frog spamszűrő miatt.

április 7.: A magyar Safer Internet Dayen bemutatják a spam.baratsagosinternet.hu oldalt.

március 30.: Módosítják a kínai spamtörvényt.

március 22.: Mary Winkler meggyikolja férjét a 419-Scam miatt.

február 27.: Gordon Dick megkapja a Transcom kéretlen levelét.

február 12.: Meghal Geordie Hormel, a Hormel Foods harmadik vezetője.

február: David Sifry megalkotja a sping elnevezést.

január 6.: A bíróság ejti a The Abusive Hosts Blocking List feketelista ellen indított ügyet.

január 1.: Módosul a magyar spamtörvény.

január: Elítélik Christopher William Smitht és pert nyer Nigel Roberts.

2005 Szerkesztés

Elítélik Jeremy Jaynest.

december 23.: Rekordösszegű kártérítésre ítélik James McCallat.

december 8.: A Microsoft bemutatja a Sender ID-t.

november: Megjelenik a magyar nigériai levél. A The Coca-Cola Company megalapítja a Zero Movement nevű fedőszervezetét, amely helyettük végez spamtevékenységet.

október 10.: Visszavonul a spamek piacáról Laura Betterly.

szeptember: Az FBI elfogja Alan Ralskyt.

augusztus: Megvádolják Christopher William Smitht és elterjed a spamblog elnevezés Mark Cuban által.

július 24.: Meggyilkolják a Vardan Kushnir nevű spammert.

április 7.: Megtartják Az elektronikus gazdaság joga című konferenciát, melyen előadást tartott Vikman László is.

április: A Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. Bamboocha-kampányában street spameket vetnek be.

március 1.: Életbe lép az USA-ban az Anti-Phishing Act of 2005 a phishing technika ellen.

február 14.: Magyar internetes akció az „offline spamekkel” szemben.

február: Letartóztatják Anthony Grecót, az első embert, akit elítélnek spimelés miatt.

január 18.: A Google Inc. javaslatot tesz a rel="nofollow" attribútum használatára.

2004 Szerkesztés

Letartóztatják, Jeremy Jaynest, a virginiai spamkirályt.

Szerződésmegszegési eljárást indít az EU Németország ellen, mert nem alkottak spamtörvényt.

december 21.: Véget ér a make LOVE not SPAM mozgalom.

december: A hollandiai spamtörvény első bírságoltjai a Gorenendaal és a Yellow Monday stb.

november: Az IBM bemutatja a FairUCE technikát.

ősz: Anthony Greco spimelni kezdi a MySpace.com oldalt.

július 30–31.: Megtartják az első CEAS-t.

július 12.: Amszterdamban bizonyíték híján elengedik mind az ötvenkét gyanúsítottat, akiket a 419-Scam nevű csalás miatt tartóztattak le.

június 18.: Magyarul is elérhető a SpamPoison.

június 10.: Pénzbírságra ítélik Dmitry Androsovot, mert mobilspamet küldött. Valószínűleg ő az első, aki ezért kap büntetést.

május 25.: Bejegyzik a kellemeshusvetiunnepeket.com domént.

április 14.: Feltételezhetően megjelenik az első splog.

április 10.: Ausztráliában életbe lép a Spam Act 2003.

április: Megalkotják a holland spamtörvényt. A Hormel Foods kérvényezi a spam szó védjeggyé tételét.

január 26.: Az első feljelentés pharming miatt.

január 1.: Működni kezd a Nemzeti Hírközlési Hatóság.

január: Bill Gates egy konferencián kijelentette, hogy a spamek két év múlva már csak a múlté lesznek.

2003 Szerkesztés

Új típus jelenik meg, a kommentspam.

A Microsoft Los Angelesben bemutatja a SmartScreen spamszűrőt.

december 16.: Aláírják az amerikai spamtörvényt, a CAN-SPAM-et.

december: Megszületik az ausztrál spamtörvény, a Spam Act 2003.

október: Elindul a Artists Against 419 weboldal.

augusztus 27.: Egy több hétig tartó DoS-támadás miatt kilép a SPEWS rendszerből a DNSBL.

június 23.: A Yahoo június 23-át a spamek elleni küzdelem világnapjává nyilvánítja.

február 19.: Jiri Pasovsky Csehországban meggyilkolja a nigériai konzult a 419-Scam miatt.

január 17.: Megtartják az első Spam Conference-t.

január: Megalapítják a Spam Cube-ot.

2002 Szerkesztés

Megjelenik John Graham-Cumming spamszűrője, a POPFile.

Elkészítik az EU spamtörvényét.

Megalapul a Spamradio.

november 26.: Megjelenik a Spamwars című játék.

augusztus: Paul Graham publikálja az A Plan for Spam című írását.

2001 Szerkesztés

szeptember: Megnyílik a Spamtownban található Spam Museum.

április 20.: Megjelenik a SpamAssassin nevű spamszűrő.

1991–2000 Szerkesztés

2000: Védjegyeztetik a captcha módszerét.

1999: Megjelenik a linkfarm elnevezés.

1999. november 2. Közel háromnegyed millió dollárt csalnak ki egy üzletembertől a black money scam nevű csalás segítségével.

1998: Steve Linford megalapítja a The Spamhaus Projectet. Elindul a spam.com.

1998. október: Spamet küldött a Magyar Telefonkönyvkiadó Társaság, melyben tudatta a címzettekkel, hogy e-mail címük a társaság adatbázisába került. Ez az első ismert magyar spam.

1998. október 1.: Megjelenik a Stopping Spam című könyv, mely valószínűleg az első spamekről szóló könyv.

1998. április 15–17.: Az éves Networkshop konferencián előadást tart Pásztor Miklós.

1998. április: Sanford Wallace bejelenti, hogy visszavonul.

1997. szeptember 19.: Az Apex Global Internet Services visszavonul a spammerek támogatásától, így többek között a Cyber Promotionsszal való együttműködést is megszakítja.

1997. november 14.: Megjelenik a Lumber Cartel nevezetű összeesküvés-elmélet.

1997: Megjelenik a nigériai levél.

1996. július 9.: Elindul a news.admin.net-abuse.email hírcsoport.

1996: Megjelenik a joe job.

1994: Serdar Argic spamrobotokkal küld Usenet-spameket.

1994. április 12.: Megjelenik a Canter & Siegel Usenet-spamje.

1994. január 18.: Újabb Usenet-spam, melyet Clarence Thomas küld el.

1993. március 31.: Joel Furr először használja a spam szót ilyen kontextusban.

1993: Elküldik az ARMM spamet.

1890–1990 Szerkesztés

1989. július: Megjelenik „Weird Al” Yankovic Spam című dala.

1988: Dave Rhodes elküldi a Make money fast Usenet-spamet.

1988. május 24.: Rob Noha elküldi Usenet-spamjét.

1978. május 3.: A DEC spam (az első spam) elküldése.

1970. december 15.: A Monty Python csoport bemutatja a Viking-jelenetet, amelyből később megszületik a spam szó ilyen jelentése.

1937: Forgalmazni kezdik a spam nevű ételt.

1904. szeptember 13.: Elküldik az első kéretlen táviratot.

1891: Megalapítják a Hormel Foods elődjét.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki