FANDOM

A legtobbismeros.hu weboldalt a mohácsi székhelyű, többek között halászattal és bányászattal is foglalkozó[1] Telegames Bt. üzemelteti[2], vezetője Mutschler Péter[1]. A weboldal versenyt hirdet a látogatók között: ha ráveszik ismerőseiket, hogy regisztráljanak a weboldalra, pénznyereményt kaphatnak.

A módszer Szerkesztés

Bár a weboldal szabályzata[3] azt írja, hogy „az oldal használatának célja, hogy a regisztrált felhasználók minél több új ismerőst gyűjtsenek, ezáltal növelve nyerési esélyüket”, az oldal célja valójában e-mail címek, telefonszámok és egyéb elérhetőségek, érdeklődési körök, életviteli és egyéb adatok gyűjtése, melyek egyes hirdetők számára értékesek lehetnek. Az előbbi szabályzat 5., adatvédelmi pontja közli ugyanis, hogy cég a regisztráló felhasználók személyes adatait a következő vállalkozásoknak direkt marketing és egyéb célokra átadja:

  • AEGON Magyarország Pénztárszolgáltató Zrt.
  • AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.
  • AEGON Magyarország Hitel Zrt.
  • Verlag Dashöfer Kft.
  • Studio Moderna 2000 Kft.
  • Citibank Zrt.
  • Preaventio Biztosítási Alkusz Kft.
  • NRC Kft.
  • FHB Kereskedelmi Bank Zrt.
  • TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt.

A következő bekezdés egyik mondata: „Tájékoztatjuk, hogy a kérdőívben szereplő válaszadatok a fentiekben felsorolt cégeken kívül más adatfeldolgozók részére is átadásra kerülhetnek”.

Ez azt jelenti, hogy a játékban résztvevők minden megadott válaszát (köztük a személyes adatnak számító e-mail címet és más elérhetőséget) a Telegames Bt. saját belátása szerint bárkinek átadhatja, eladhatja. A weboldalon regisztrálók adataik megadása után tehát mindazon vállalkozásoktól kaphatnak a jövőben reklámleveleket, melyek a Telegames Bt. adatbázisából bevásároltak.

Cquote1
Személyes adatot kezelni csak meghatározott célból, jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében lehet. Az adatkezelésnek minden szakaszában meg kell felelnie e célnak.
   
Cquote2

1992. évi LXIII. tv. 5. § (1) bekezdés

A sorsolás Szerkesztés

A Telegames Bt. feltehetően fizetség ellenében gyűjti a személyes adatokat, melyekért a havonta, negyedévente és évente megrendezésre kerülő sorsoláson egy szerencsés nyertes 150–200 ezer forint nyereményt kap.

Nincs garancia arra, hogy a sorsolás a valóságban egyáltalán megtörténik-e, arról ugyanis csak a Telegames Bt. havi rendszeres e-mail-tájékoztatásából, illetve a weboldalról[4] szerezhetünk tudomást, hogy ki nyert.

Aggályos, hogy nem szerepel sem a weboldalon, sem pedig a szabályzatban, hogy a szerencsejáték folytatásához a Telegames Bt. a szükséges engedélyek birtokában van-e. Szerencsejátékot szervezni Magyarországon az 1991. évi XXXIV. törvény szerint kizárólag az állami adóhatóság engedélyével szabad.[5]

Arra sincs utalás, hogy a sorsolás tisztaságát közjegyző garantálná.

Az adatbázis egyéb felhasználása Szerkesztés

Azon felül, hogy a regisztrálók adatait a cég a fenti vállalkozásoknak kiadja, az adatbázist más is használja.

A weboldal szabályzata szerint a megadott személyes adatokat az Optimusz Direkt Marketing kezeli, és az adatkezelő jogosult az adatokat a vele jogviszonyban álló adatfeldolgozók, a Kirowski ZRt. és az Optimusz Direkt Marketing Kft. részére kiadni.[3]

Az Optimusz Direkt Marketing Kft. opt-in adatbázisa alapján kínálja direkt marketing szolgáltatásait: e-mailben, nyomtatott formában, SMS-ben, és telefonon lebonyolított reklámkampányokat.[6] Az opt-in adatbázis a legtobbismeros.hu weboldalról való.[7]

A kéretlen reklámozás Szerkesztés

A Pellengérre 2009 óta több alkalommal is fölkerültek már spamek, melyek a legtobbismeros.hu weboldalt reklámozták.[8]

A spamek egy része külföldről, Romániából érkezett, más része viszont közvetlenül a weboldalt is szolgáltató szervertől.

Megfigyelhető az a technika, amely segítségével a spamküldő úgy próbálja beállítani levelét, mintha azt a címzett egy ismerőse küldte volna neki: kitalált személyneveket és ingyenes e-mail-szolgáltatóknál regisztrált címeket használ feladóként remélve, hogy a címzett azt gondolja, hogy csak elfelejtette, hogy honnan is ismeri a weboldalt kéretlenül ajánlót.

Leiratkozás Szerkesztés

A legtobbismeros.hu-spamek[8] közül több tartalmaz leiratkozási linket, amivel a levél címzettje megtilthatja a további reklámlevélküldést. A címzettek azonban nem kérték, hogy reklámleveleket küldjenek nekik, a leiratkozási lehetőség így az opt-out módszerre utal, mely Magyarországon a hatályos törvények szerint magánszemélyek esetén tilos.

A leiratkozási lehetőség kizárja azt az ismert védekezési módszert is, hogy a reklámleveleket a felhasználók maguk küldik ismerőseiknek: a hétköznapi internethasználók nem tesznek leiratkozási linket leveleikbe. Ezeket a leveleket a Telegames Bt. küldte ki.

Büntetések Szerkesztés

Az Nemzeti Hírközlési Hatóság 2009. június 7-én a HL-18711-6/2009? számú határozatában megállapította a Telegames Bt. jogsértését és eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától. 3 nappal azután, július 10-én már újabb spam került fel a Pellengérre.[9]

Szolgáltatók Szerkesztés

A weboldal szerverének a ZL Rendszerház Kft. biztosít elhelyezést és internetkapcsolatot. Az oldal IP-címe ugyanis 84.21.31.232[10], ez pedig a ZL Rendszerház Kft. hálózatába esik[11].

Ez a szerver szolgáltatja a spamben reklámozott weboldalt, sőt a fentiek szerint a Telegames Bt. ezt a szervert a kéretlen reklámlevelek kiküldésére is használja.

Források Szerkesztés

  1. ^ 1,0 1,1 A magyar cégadatok nyilvánosak.
  2. A domén tulajdonosát lásd itt.
  3. ^ 3,0 3,1 A szabályzat megtalálható itt.
  4. A korábbi nyertesek listája itt található.
  5. Lásd például a magyarorszag.hu tájékoztatóját.
  6. Lásd webloldaukon.
  7. A regisztráció után az Optimusztól érkező reklámlevelek lábléce szerint előzetes hozzájárulást a címzett a legtobbismeros.hu weboldalon szereplő kérdőív kitöltésével adott.
  8. ^ 8,0 8,1 legtobbismeros.hu-spamek a Pellengéren: Vita:Pellengér/legtobbismeros.hu
  9. Lásd itt
  10. Az oldal IP-címét lásd itt.
  11. A weboldal hálózatát lásd itt.

Nhh
Ehhez a szócikkhez letölthető NHH-határozat:
HL-18711-6/2009

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki