FANDOM

Mediahoszting

A spamben hirdetett weboldal karácsonyi változata

A mediahoszting.com egy nagy méretű, többszörös spamkampányban hirdetett domén. Az xxxhostsite.com tárhelyszolgáltatással rokon domént a feltételezhetően nem létező Németh Bálint néven jegyeztették be.[1] Az oldal pontos elérhetősége és megjelenése minden kampánnyal megváltozik. 2008 végétől a furionsms.com, 2009 februárjától pedig ezzel párhuzamosan az extrasmsholding.com és az extrasmshosting.com domént is használják. 2009 február 18-án jelent meg a rushweb.eu a kínálatban.

A 2009. április 14-én történt Coldfusion Magyarország Kft. elleni razzia[2] után az ilyen típusú spamek teljesen megszűntek. Április 17-én érkezett az utolsó regisztrált spamkampány.

A hirdetések Szerkesztés

A spamek eltévedt e-mailnek álcázzák magukat, és a biglnk.com doménátirányító szolgáltatás linkjét tartalmazzák, melyre kattintva kezdetben a 0day.hu tárhelyszolgáltató aloldalára, később más, főként orosz weblapokra irányít. A weblapok tartalma korábban a mediahoszting.com domén egyik allapján voltak megtalálhatók, a karácsonyi időszakban azonban átkerültek a furionsms.com doménre.

A kéretlen reklámlevelek illegális tartalmak (nem jogtiszta szoftverek, filmek) letöltését hirdetik, a weboldalon pedig a 06-90/648-068-as emelt díjas SMS-számon keresztül lehet fizetni.[3] Az SMS-szám a Magyar Telekom Nyrt. szolgáltatása, egy üzenet ára 1800 forint.[4] A weblapon a hatályos fogyasztóvédelmi szabályozás ellenére ezt az információt nem vagy csak burkoltan jelzik. Az egyik kampány oldalán 1500 forintosnak jelzik a számot, később pedig csak annyit írnak, hogy 59 Ft+áfa/nap.[5]

2008. február 18-án jelent meg az első olyan kampány, melyben más telefonszámot használnak: a 06-90/648-348-as telefonszám szintén a Magyar Telekom Nyrt. szolgáltatásában található és 1800 forintos SMS-eket fogad, de az SMS-aggregátor cég a spampiacon ismert Coldfusion Magyarország Kft.[6]

2009. február 23-án egy régi spamszöveget új webcímmel küldtek ki újra, melyben egy harmadik telefonszám[7] szerepelt.[8] Ennek a számnak az aggregátora föllép a spamek ellen, ezzel az üggyel kapcsolatban is szerződésbontást ígért.

A kampányok Szerkesztés

A spamkampányok sokszor egy napon több különböző szövegű e-mailt is jelentenek, sőt egy spamet több példányban is elküldenek. Eddig a regisztrált spamkampányok 2008. október 19-től 2009. február 4-ig több mint negyven napot jelentettek[9], ezzel pedig a legnagyobb magyarországi warezspammé nőtt a mediahoszting.com hadjárata.

A leveleket látszólag a legismertebb ingyenes magyar e-mail-szolgáltatások, a Freemail, Vipmail és Citromail rendszereken regisztrált egyszer használt címekről küldik, de valójában spoofing technikával adják meg a hamis címeket.

A Coldfusion elleni razzia után csak egyetlen alkalommal küldtek ilyen jellegű spamet.

Csalás gyanúja Szerkesztés

Az oldalon található illegálisan terjesztett szoftverek, filmek miatt a Business Software Alliance (BSA), a befizetések nyomán az Adó- és Pénzügyi Ellenőrző Hatóság (APEH), a valós ár félrevezető megjelölése miatt pedig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) járhatna el. Az interneten több vásárló arról panaszkodott, hogy a fizetés után érkezett jelszóval nem tudtak belépni, nem tudtak letölteni, a letöltés megszakadt vagy nem olyan minőségű, illetve mennyiségű választékot kaptak, amennyit szerettek volna. Maga a weboldal egy rejtett könyvtára is tartalmaz néhány összegyűjtött ilyen jellegű panaszt, valamint fenyegetést.[10]

Érdekelt vállalatok Szerkesztés

A kéretlen leveleket mindig a spammerek körében közkedvelt[11] Vodafone Magyarország Zrt. anonimitást biztosító mobil-internet szolgáltatását használva küldik ki. A szolgáltató nem lép fel velük szemben[12].

A spamben hirdetett, különböző neveken futó weboldalakat eleinte még a Deninet Kft., a későbbiekben mindig a spamelésben súlyosan érintett[13] Online Technologies Kft. hoszting szolgáltatási területén helyezik el. Nekik a Szervernet Kft. biztosítja az IP-címeket és az internetkapcsolatot. A cég hálózatának ISZEE-NET nevet adták[14] azért, mert az az Internet Szolgáltatók Érdekvédelmi Egyesületéhez tartozik[15].

A Coldfusion Magyarország Kft. neve az egyik 2009. február 18-i kampány során merült föl, amikor először új telefonszámon keresztül realizálták a bevételt a csalók. A szám úgynevezett SMS-aggregátora a cég.[16]

A 2009. január 22-i kampány[17] weboldalán állandó rendelkezésre állást ígérnek, melyet ötfős csapat biztosít. Ha a weboldalt törölnék, ezek feladata értesíteni a megrendelőket az új elérhetőségről.

Büntetések Szerkesztés

Bár több bejelentés is érkezett a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz az első tömeges küldések óta, még nincsen ismert határozat az ügyben. A hatóság szóvivője egy on-line nyilatkozatában kijelentette, hogy jellemzően nem érkezett különösen sok felhasználói bejelentés ezen kampányokkal kapcsolatban, ám a média a szokásosnál érdeklődőbb volt.[18]

Az első ismert bejelentés október végi, de határozat nem született. Az NHH 2009. januári tájékoztatása szerint az ilyen spamek esetében nem is indítanak eljárást, mivel a küldő tisztában van a többszörös jogsértéssel, ezért úgy elbújik, hogy a hatóság nem is tudja megtalálni, ezért meg se próbálják.[19]

Forrás Szerkesztés

  1. Provokativ: SPAM - harc a mediahoszting.com ellen!
  2. Hírek:Razzia a Coldfusionnél
  3. 06-90-648-068-spamek
  4. Emelt díjas SMS számok
  5. Ez az eljárás alkalmas lehet a Btk. 318. § által minősített csalás bűntett elkövetésére.
  6. 06-90-648-348-spamek
  7. 06-90-619-969-spamek
  8. NAgy Kitti (sic!) néven
  9. Pellengér: mediahoszting.com
  10. http://filmek.furionsms.com/members/ (tükrözés: Vita:Mediahoszting.com/Panaszok)
  11. Vodafone-spamek a Pellengéren.
  12. A társaság spammerekkel szembeni fellépéséről a Vodafone Magyarország Zrt. szócikkben olvashatunk.
  13. Online Technologies-spamek
  14. A 88.151.89.0-255 hálózat a RIPE-nél
  15. ISZEE-NET a RIPE-nél
  16. Coldfusion SMS-aggregátor telefonszámok
  17. Pellengér: mediahoszting.com, 2009. január 22.
  18. HWSW: Rendeljen iWiW-jelszótörőt! -- új trükkök a spampiacon
  19. NHH-levél

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki