FANDOM

A MyIP.hu egy magyar weboldal, mely ingyenes dinamikus DNS (azaz DDNS) szolgáltatást nyújt. Felhasználói gyors regisztráció után juthatnak doménnévhez, melyet azután tetszőleges IP-címhez rendelhetnek. Az oldalt Marcz Gábor néven jegyezték be.[1] A név tulajdonosa egyezik Märcz Gáborral[2], aki a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) Internet Alkalmazások Osztályának tagja.[3]

A MyIP.hu oldalt a NetStream Informatikai Szolgáltató és Tanácsadó Bt.[4][5] működteti.

Technikai háttér Szerkesztés

A dinamikus DNS-szolgáltatás – mint a Dyn.hu, vagy a MyIP.hu szolgáltatása – az internetszolgáltajuktól minden felcsatlakozáskor új, tehát dinamikus IP-címet kapó felhasználók részére lett kitalálva.

Ha ezek az ügyfelek azt szeretnék, hogy a saját számítógépükön futtatott szolgáltatások (például: FTP-szerver, VNC stb.) mindig címezhetők legyenek, egy dinamikus DNS-szolgáltatóra van szükségük, hiszen így a telepített kliensprogram segítségével könnyen tudják változtatni a választott névhez tartozó IP-címet.

A MyIP.hu és a spamek Szerkesztés

A weboldaluk tulajdonosát elrejteni szándékozó spammerek hamar felismerték a DDNS-szolgáltatásban rejlő lehetőséget: névtelenül lehet aldoménnevet regisztrálni, majd azt tetszőlegesen lehet más és más webszerverre irányítani. Ha a dinamikus DNS-szolgáltató nem törli a bejelentésekben kapott aldoménneveket, a spammer zavartalanul végezheti törvénysértő tevékenységét. A MyIP.hu a magyar spammerek kedvelt szolgáltatója.[6]

A MyIP.hu nem működteti a spambejelentésre nemzetközileg használt, szabványban[7] rögzített abuseKukac.gifmyip.hu e-mail címet, és honlapjukon sem találni bejelentési módot.

Fórumukba már került néhány bejelentés, a következő a válasz:

MyIP.hu
A probléma ezzel az, hogy ha bejelented is semmit sem tudok vele tenni.

Irhatod hogy töröljem, amit én meg is tehetek, de fél perc mulva ujra beregisztrálják, plusz ettől a spam levél kimegy, hogy nem létezik a domain.

MyIP.hu

—Bejelentés a fórumban[8]

Elutasítják a spamelésben résztvevő aldomének törlését, amit a magyar spammerek ki is használnak, olykor úgy reklámozzák a MyIP.hu mögé rejtőzött weboldalukat, mint amit egyáltalán nem fenyeget a törlés veszélye:

MyIP.hu
Unod már azokat az oldalakat amik nap mint nap szó nélkül eltünnek? Akkor itt a megoldás: http://movie.myip.hu/
   
MyIP.hu

Pellengér: movie.myip.hu

Nem követik az Internet Szolgáltatók Tanácsa irányelveit[9], melyek a szolgáltató felelősségébe utalják azon ügyfeleik kikapcsolását, akik szolgáltatásaikat törvénytelen cselekedetek során használják fel.

Mivel a weboldal szolgáltatását nagy számban használják spammerek illegitim internetes tartalmaik legitim szervernek álcázásához[10], a MyIP.hu a SpamTerjesztok feketelistára is fölkerült.[11]

Hogy a myip.hu aldomének ismétlődően feltűnnek a magyar spamekben, a bejelentések nyomán a teljes domén újra és újra felkerül az URIBL feketelistára. Ez megkönnyíti a spamszűrő alkalmazásoknak a spamek felismerését és törlését, ha azokban egy myip.hu aldoménre való hivatkozás található.

Az URIBL feketelistán való folyamatos szereplés azt is jelenti, hogy a DDNS szolgáltatást használó legitim ügyfelek e-mailjei is könnyen spamként végezhetik. A szolgáltatás így elértéktelenedik: önmagában használható marad, de ha e-mailben kell egy myip.hu weboldalcímet elküldeni valakinek, akkor a legjobb rögtön a spam-mappában keresi a levelet.

A szolgáltató 2008. július 26-án felkerült a Szolgáltatók pellengérére. Märcz Gábor a Spamwiki több szerkesztőjével is folytatott telefonbeszélgetéseket[12], melyek után 2008. július 31-én törölte az addig több forrásból is panaszolt spamelt doméneket, így gyakorlatilag megszűntek a MyIP.hu szolgáltatását kihasználó spamek.

Forások Szerkesztés

  1. Domain.hu: myip.hu
  2. PHP Konferencia 2003: 5k – górcső : PHP SMTP (az egyik társszerző, az írásban említik a myip.hu domént, illetve egy telefonbeszélgetés nyomán)
  3. SZTAKIWeb, Keresés, Telefonkönyv, Märcz Gábor
  4. NetStream.hu
  5. Cylex Tudakozó: NetStream
  6. A Pellengérre került MyIP.hu-n keresztül küldött spamek
  7. RFC 2142
  8. [1]
  9. Az ISzT által támogatott hálózathasználati irányelvek
  10. Például: frt.myip.hu-spam, cinema.myip.hu-spam, smc.myip.hu-spam.
  11. SpamTerjesztok, 2008. június 4.
  12. Az első beszélgetés (még sikertelen)

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki