FANDOM

A www.partyruha.net egy magyar nyelvű ruhaneműket árusító weblap, amelyet rendszetesen megtévesztő szövegű spamekkel hirdetnek.

Az üzenetek Szerkesztés

A weblapot népszerűsítő kéretlen reklámlevelek közül egy először 2007. szeptember 3-án került föl a Spamwiki Pellengérére[1]. Később újabb leveleket is föltöltöttek, melyek jellegzetessége, hogy egy véletlenül rossz címre küldött e-mailnek álcázták a készítői, miközben a partyruha.net oldalt reklámozzák.

2007. szeptember 29-én, majd október elején is névtelen felhasználók törölték a Pellengérről a lapot, ezért a wiki adminisztrátorai levédték az oldalt, így azt nem lehetett tovább szerkeszteni, a vandalizmus pedig megszűnt ezután.

A spamek mögött Szerkesztés

A weboldalon egy kaliforniai székhelyű vállalat, a Party Clothes co. neve szerepel[2], de a partyruha.hu oldal doménrekordjából (ez a lap egyszerű átirányítást tartalmaz a partyruha.net oldalára) kiderül[3], hogy azt a Dreamworld Kft.-től Hajnal Bálint jegyezte be. Éppen az a személy, akit már a Spamwiki nyomán vizsgált a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a hirdetesujsag.hu weboldallal kapcsolatban, ám végül fölmentett.

Az üzenetek eredménye Szerkesztés

A partyruha.net oldalnak átlagosan mindössze naponta 560 egyedi látogatója van. Bár a weboldal statisztikája szerint a látogatók mindössze 1,5%-a érkezik e-mailes linkről, valójában ez az adat magasabb lehet, mivel a legtöbb elektronikuslevél-olvasó programban nem kattintható a honlap hiperhivatkozása az üzenetekben.[4]

Büntetés Szerkesztés

Az NHH 2007 novemberében kelt határozata akapján 200 000 forintos elektronikus kereskedelmi bírsággal sújtotta Hajnalt.[5] A hivatal az indoklásban kifejtette, hogy hiába hivatkozott arra Hajnal úr, hogy a partyruha.net oldal nem az ő birtokában van, a vizsgálat során kiderült, hogy az arra átirányított partyruha.hu domén az övé. Hajnal Bálint azon védekezése, amely szerint a domént másnak átadta, nem volt bizonyítható. Védekezési érvei voltak továbbá, hogy a vizsgált spamek magánlevelezésnek tűnnek, de az NHH megállapította, hogy a kereskedelmi jellegüket ettől nem vesztették el. A nagy számú visszaélést és Hajnal teljes együttműködésének hiányát figyelembe véve állapította meg a bírság összegét a hivatal.

Forrás Szerkesztés

  1. Pellengér: partyruha.net
  2. http://www.partyruha.net/index.php?cont=impr.php
  3. Domain.hu: partyruha.hu
  4. eXTReMe Tracking: partyruha.net
  5. Az elmarasztaló határozat?

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki