FANDOM

Robert Alan Soloway
1980–

Nopicture

Álnevei: Badvertise500, Oregondude541, worldmailer541

Büntetés: 47 hónap

Robert Soloway a SPAMIS nevű spamellenes szervezet alapítója, közben azonban maga is spammer a vállalatával, a Newport Internet Marketing-gel.

Spamtevékenység Szerkesztés

Soloway főként zombi számítógépekkel és az e-mailekben hamis fejlécekkel, spoofing technikával dolgozott: úgy küldött elektronikus levelet, hogy a címzett azt gondolhassa, hogy MSN vagy Hotmail címről kapta a levelet, ezért a Microsoft 2003 decemberében beperelte a férfit.[1]

Ez azonban nem szegte Soloway kedvét: a következő hónapokban további spameket küldött, amelyekben opt-in üzenetküldésre feliratkozott címeket ajánlott. Később a CAN-SPAM törvényre hivatkozva azt mondta, hogy tehette, mert ingyenes ajánlatot küldött, ez azonban nem egészen így volt: az üzenetek végén a szolgáltatást csupán a non-profit szervezetek számára tette ingyenessé, így például a hajléktalanokért vagy a harmadik világ éhezőiért dolgozó szervezeteknek. Némely levél például a 2004-es ázsiai cunami áldozataiért dolgozó segélyszervezetekre hivatkozik:

If You Are a Non-Profit Organization That Aids the Tsunami Victims. Visit Our 
Web Site for Details on Our Offerings.
If You Fit the Criteria Above and Are Interested, Mail Us At: Tsunami Relief 
Non-Profit Offer, Box 1259, Seattle, WA 98111.
Every So Often We Will Email You A New Non-Commercial Special for Specific 
Non-Profit Causes.

2004 júniusa és 2005 augusztusa között az azóta megszűnt broadcastingtoday.biz és broadcastadvertise.org weboldalakat hirdette. A spam szövegében 2 500 000 opt-in elektronikus levélcímre kínál ingyenes hirdetésküldést. Átlagosan havonta 2500 dolláros bevételhez jutott a férfi.[2]

A férfi 495 dollárért tizenöt nap alatt húszmillió elküldött kéretlen reklámlevelet ajánlott. A vád szerint a spamkirálynak a Newport Internet Marketing (NIM) néven futtatott spamszolgáltatás évi 772 000 dolláros bevételt hozott.[3] A NIM 1997 októbere és 2007 májusa között működött.

Soloway használta a Dark Mailer nevű szoftvert is.[4]

Perek Szerkesztés

Solowayt a Microsoft 7,8 millió dollárra perelte, amiért az általuk futtatott Hotmail nevű szolgáltatás felhasználóinak küldött nagy számban kéretlen reklámleveleket. Egy oklahomai esetben 10 millió dollárra büntették. A spammer esetben sem tudott fizetni.[5]

Letartóztatás Szerkesztés

thumb|200px|right|A Komo TV riportja az esetről

2007. május 30-án Seattle-ben az Operation: Bot Roast akció keretében az FBI letartóztatta Solowayt, a szövetségi bíróság pedig harmincöt rendbeli törvénysértéssel vádolta. A szakértők szerint az internetes spamek tizedéért a férfi volt felelős, de csalással és pénzmosással is vádolják. Ha a bíróság bűnösnek találja, összesen hatvanöt év börtönbüntetést és 250 000 dolláros pénzbírságot is kaphat. A férfi ártatlannak tartja magát.[6] Nagyobb pénzbüntetésre volt már példa Robert Kramer esetében, de ez lett volna a legnagyobb kapott börtönbüntetés: a jelenlegi első helyezett hétéves elzárással Howard Carmack.

Büntetés Szerkesztés

Richard Troberman (Soloway ügyvédje) szerint csupán spamügyről van szó, amely a CAN-SPAM törvény szerint legfeljebb ötéves börtönbüntetéssel sújtható. Orvosi papírokra hivatkozva a védelem fölhívta a bíróság figyelmét Soloway diagnosztizált Tourette-szindrómájára és figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarára. Marsha Pechman bírónő az ügyet bonyolultnak és szokatlannak nevezte.[7]

2008. július 22-én a bíróság 47 hónapos börtönbüntetésre ítélte a férfit.[8]

Forrás Szerkesztés

  1. Yahoo News: Man described as a top spammer arrested (angol)
  2. PC World: Soloway Case Reveals Big Business Behind Spam (angol)
  3. BBC News: US arrests internet 'spam king' (angol)
  4. O'Reilly Network: Spammers Can't Hide Behind Affiliates (angol)
  5. PC World: Judge Puts off 'spam King' Sentencing (angol)
  6. Index: Hatvanöt évet kaphat a spamkirály
  7. Computerworld: Should 'spam king' Soloway pay the price for worse? (angol)
  8. itbusiness.ca: "Spam king" Soloway gets nearly four years in slammer (angol)

Kapcsolódó hírek Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki