FANDOM

A romantikus átverés egy internetes csalás, amely lényege egy olyan virtuális kapcsolat kialakítása, melyben a célszemély elhiszi, hogy a csaló szerelmet táplál iránta.

A módszer Szerkesztés

A főként Nyugat-Afrikában (kivált Nigériában) működő, de már Oroszországban és Kelet-Európában is előfordult átverés célja a becsapott személy bankkártyaszámának megszerzése.

A technika lényege valaki érzelmeinek kihasználása. A csaló megpróbálja interneten keresztül elérni, hogy mélyebb érzelmeket váltson ki az áldozatból, később pedig akár házasságot is ígér neki. Ehhez azonban különböző költségekre hivatkozik, például adókra vagy éppen arra, hogy nehéz anyagi helyzete miatt segítségre van szüksége.

A célszemély Szerkesztés

A legegyszerűbb olyan személyeket megcélozni, akik eleve párt keresnek a világhálón, így különböző társkereső oldalakon hamis profilokat készítenek. Gyakorlatilag bejelölnek mindenkit érdeklődési körükbe, bármilyen rassz, nemzetiség, szexuális beállítottság, kor stb. megfelelő nekik, hiszen a lényeg a virtuális manipuláció. A bemutatkozó oldalhoz a képeket általában kevésbé ismert modellek portfólióiból lopják el.

A csalás az átverő személy figyelmén és a célszemély naivitásán áll vagy bukik: hosszú ismertség után napi több tucat romantikus, már-már szerelmes üzenettel sokan meggyőzhetők arról, hogy az országhatárokkal messzebb élő (de valójában nem is létező) személy igazán érdeklődik irántuk. Ezután követik annak utasításait.

Egy átlagos átverés nagyjából négy hónapig tart, de léteznek olyanok, akik akár több mint egy évig türelmesen próbálják elhitetni a virtuális partnerrel, hogy valóban szerelmesek lettek belé.

A pénzszerzés módjai Szerkesztés

A leggyakoribb módszerek a pénzkérésre az alábbiak:

  1. A kitalált személy komoly autóbalesetet szenvedett vagy veszélyes betegsége lett. A csaló a kórházi adminisztrátor nevében jelzi az áldozatnak, hogy az illető kómába esett (az e-mail-címét a hölgy vagy úr laptopjában találták). A gyógyszerekhez pénzre van szükség, nélkülük minden bizonnyal meg fog halni.
  2. Néha a pénztárcájuk elveszítése vagy ellopása miatt már a jegyvásárlás vagy az adófizetés is nehézkessé válik, erre kérnek „kölcsönt”.
  3. Egy másik történetben a repülőtéren elkeveredett csomagban volt a pénztárca, így viszont a szállodaszámla kifizetésére kell a pénz.
  4. Ajándékba kérhet néhány tárgyat, amelyeket akár az interneten keresztül is meg lehet rendelni, és ki lehet küldetni a kért címre.

A történet vége Szerkesztés

A csalás mindaddig tart, amíg az áldozat hajlandó fizetni. Ha már nem fizet többet vagy rájön a hazugságra, az esetek többségében az első érzelem a szégyen, így az internetes csalásokra egyébként is jellemző módon itt sem jelentik a hatóságoknak a történteket, sokszor leginkább önmagukat hibáztatják.

Egy sikeres történet Szerkesztés

Érdekes történet, de két áldozata a csalásnak később egy véletlen folytán egymásra találtak: Barb Sluppick és Theresa Smalley később egy internetes csoportot indítottak a csalás áldozatainak segítségére.

A probléma mérete Szerkesztés

Bár az átverés nagyon átláthatónak tűnik, a 419-Scam után az egyik legnagyobb problémát jelenti. A társkereső oldalak egyre nagyobb száma és adatbázisa miatt a csalóknak van miből válogatniuk. Ámbár pontos számok nincsenek, egy sikeres átverés jobb esetben akár 2500–30 000 dollárt is eredményezhetnek a csalónak. A Sluppick–Smalley által indított Yahoo!-csoportban 2006 májusára áldozatonként több mint 9000 dollár lett az átlag, 243 ismert eset során összesen 2 200 000 dollárt csaltak ki az emberekből.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki