FANDOM

A scam baiting (Hanganyag kiejtés?) a spames csalók átverése: a lényege, hogy látszólagos érdeklődést kell mutatni az e-mailben érkezett átveréssel kapcsolatban, a lehető legtovább kihasználva a csaló idejét: hiszen minden egyes válasz neki többletmunkát jelent, ráadásul elértékteleníti az erre fordított időt.

Gyakran emlegetik a technikát duping néven is, mely az angol „balek” szóra utal.

Technikák Szerkesztés

Átverés személyesen Szerkesztés

A scam baiting technikáját állandóan tökéletesítik, de általában nem több pusztán néhány érdeklődő válaszüzenetnél. Ez azonban kevés valódi kárt okoz a csalónak, így sokan tovább is hajlandóak elmenni: elküldik egy bankba a csalót, mintha elutalták volna számára a pénzt, sőt olykor megkérik a csalót, hogy foglaljon számukra hotelszobát, ha éppenséggel úgy beszélik meg, hogy elutazik az általa megadott városba.

Sok scam baitinget űző már hobbiszinten végzi a dolgot: fényképet gyűjt az átvert csalókról, mások pedig hosszú telefonbeszélgetéseken hitegetik az illetőt, ezeket pedig fölveszik gyűjteményük számára. Egymás között is gyakran viccelődnek azzal, hogy mennyire ki tudták használni egyes csalók hiszékenységét, így gyakran nevetséges álneveken (Homer Simpson, Diana hercegnő stb.) mutatkoznak be stb.

Átverés programozva Szerkesztés

A legújabb technika azonban kiküszöböli az emberi tényezők ilyen szintű szükségességét, hiszen egy ilyen átverés nem csupán az eredeti csalónak, de mindkettő félnek komoly energiabefektetést okozhat. Éppen ezért önmagától tanuló, mesterséges intelligenciával rendelkező programokat, úgynevezett ágenseket terveznek. Ezek a csaló üzenet szövegéből kiindulva képesek olyan választ küldeni (majd az érkező feleletre újabb levelet), mely megtévesztheti a csalót, aki azt hiszi, valódi ember akadt a horgára, így időt szán az átverés további részeit is kidolgozandó.

Jelenleg a Spamalot nevű ágensek fejlesztése folyik, melyek között szerepel olyan is, amely a phishing technikáját ismeri föl, de készülnek a telefonos átverésekre is egy külön programmal.

Eredmények Szerkesztés

Bár valóban okozhatnak kellemetlenséget a csalóknak, leginkább az átverésre szolgáló weboldalak megszüntetésével kapcsolatban lehet sikereket elkönyvelni. Igazán kevés olyan eset történt, amikor a csaló személyazonossága nyilvánosságra is került volna.

Az MSNBC riportja egy csaló
lebuktatásáról. 4. rész[1]

Kritikája Szerkesztés

Az átverés során a nigériai csalót sokszor megalázó, sőt életveszélyes helyzetbe hozzák az átverők, akik gyakran szintén törvényt sértenek, mikor hamisított csekkekkel, újságcikkekkel, fényképekkel igyekeznek hitelessé tenni sztorijukat. Előfordult olyan eset is, mikor a nigériai csaló emberei a scambaiter miatt eltűntek Csád és Szudán határán, máskor pedig tetoválásokkal, megalázó vagy rasszista módszerekkel büntettek.[2]

Jegyzetek, források Szerkesztés

  1. A teljes riport:
  2. Index: Foglalkozása: csalószívató

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki