FANDOM

Serdar Argic álnéven vette automatikus spamelés alá a Usenet nevű hírcsoportot valaki az örmény népirtásra való figyelemfelkeltésül.

Az eset Szerkesztés

Ormenynepirtas.jpg

Az „örmény holokauszt” emlékműve Jerevánban

Az 1994-es évek első néhány hónapján jelent meg Serdar Argic a Usenet-hírcsoport Törökországról szóló részében. Később, ha bárhol megjelent a „turkey” (vagyis „török”) szó, egy automatikus üzenetként megjelent az örmény népirtásról.

Naponta száz ilyen üzenet jelent meg, összesen több tízezer, főként a soc.history, soc.culture.turkish és misc.headlines hírcsoportokban.

A történet végét 1994 áprilisa jelentette, amikor Stefan Chakerian készített egy különleges hírcsoportot, az alt.cancel.bots-ot. Mindenki, aki a spammer hálózatából, az UUNET szolgáltatótól kapott internetelérést, csak ide írhatott. Az eredeti bejegyzéseket törölték.

Működési elv Szerkesztés

A bejegyzést egy spamrobot posztolta, ami a hírcsoportokat böngészve a „turkey” és „armenia” szavakat kereste. Ha valamilyekre lelt, egy többoldalas politikai szöveget illesztett be hozzászólásként.

A program sokszor tévedett is: ha valamikor a hálaadásnapi pulykáról (angolul szintén „turkey”) írtak, ott is megjelent a szöveg.

Következmények Szerkesztés

A felháborodott felhasználók jelezték az UUNET-nek, hogy az ő elérésükön keresztül szemeteli valaki ezen a néven a hírcsoportokat, de az UUNET senkinek sem válaszolt. Az eset után azt a tájékoztatást adták, hogy bár valóban az ő szolgáltatásukon keresztül történt a spammelés, de egy olyan hoston, amely fölött nem volt fennhatóságuk.

Serdar Argic személyazonossága Szerkesztés

Az eset során valószínűvé vált, hogy az álnév mögött egy Ahmet Cosar nevű egyetemista áll, aki a minnesotai számítástechnikai egyetemen elsőéves hallgató volt. A gyanú azért volt ennyire erős, mert Serdar Argic bejegyzései kizárólag azokban a hírcsoportokban jelentek meg, melyek adminisztrátora Cosar volt.

Valószínűleg másik álnevet is használt a férfi: Hasan Mutlu néven szintén gyakran tett bejegyzést valaki ebben a témában, ráadásul Argic első megjelenése után egy nappal, 1992. szeptember 1-jén érkezett ezen a néven az első hozzászólás.

Argic 1994. március 22-én Cosar e-mail-címét adta meg egy felhasználónak a sajátjaként.

2001-ben az is fölmerült, hogy a férfi a török titkosszolgálatnak dolgozhatott.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki