FANDOM

Seresmariahu

Seres Mária weblapja 2008 végén

Seres Mária (1966–) építészmérnök, aki magánszemélyként népszavazási kezdeményezést adott be az országgyűlési képviselők számla nélküli költségtérítésének megszüntetéséről.[1] Fölmerült vele kapcsolatban a spamküldés vádja, de az állítása szerint rosszakarói nemcsak őt árasztják el spamekkel, de az ő nevében is küldenek.[2]

2009. február 12-én Seres 605 000 aláírást adott le.[3] Ezután megalapította a Civil Mozgalmat, mely neve szintén több esetben fölmerült spamküldés kapcsán.

A Seres Mária-spamek Szerkesztés

2008. november 18-án az a.geza.54@gmail.com e-mail címről nagy számban küldtek ki a népszavazási kezdeményezést népszerűsítő üzeneteket, majd december 18-án a szekeres.csabi@gmail.com címről is. Mindkét levelet a haszker.hu számítógépéről küldték.[4] (A haszker.hu tulajdonosa a Kontroll Média Kft., mely egyben a Zöld Újság kiadója is, és ilyen minőségében 2009 augusztusában küldött spamet.)[5] Seres 2009 elején saját weblapján, a médiában, valamint e-mailben arra hivatkozott, hogy rosszakarói szándékosan mások elektronikus levelezési címeit adták meg a weblapja erre szolgáló részén, így küldhettek engedély nélkül is reklámlevelet, amelyek miatt a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) is eljárást indított.[6]

Az NHH szerepe Szerkesztés

A 2008. évi XLVIII. törvény akként módosította a magyarországi spamtörvényt, hogy 14. §-a (2) bekezdésének b) fordulata alapján „társadalmi cél megvalósításához kapcsolódó, reklámnak nem minősülő tájékoztatás” sem küldhető engedély nélkül. A népszavazáshoz való jogot azonban az Alkotmány 70. § (1) bekezdése biztosítja, az Alkotmánybíróság 9878/1990/3. AB sz. határozata alapján pedig a népfelség elvéből kiindulva politikai alapjog, mely gyakorlóját a választópolgárok igénye miatt védelem illeti meg, amely biztosítja, hogy a népszavazási kezdeményezés elindítóját állami hatóságok ne zavarhassák meg a jogállamiság elvére (Alkotmány 2. § (1) bekezdése) visszavezetve.[7] Ezért jogtechnikailag elképzelhető, hogy a népszavazás mint a népfelség és népszuverenitás megvalósulása olyan módon is alkotmányos védelmet élvez, így Seres Máriával szemben az NHH nem vagy csak a februári gyűjtési határidő, sikeres gyűjtés esetén pedig a népszavazás megtartása után járhatna el.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság álláspontja szerint alapjogokat csak a hatályos jogszabályok betartása mellett lehet gyakorolni, ezért a hivatal úgy véli, eljárásuk jogszerű, tekintettel arra is, hogy politikai spamek esetében kampányidőszak alatt sem késleltetik az eljárás megindítását.[8]

Seres védekezése Szerkesztés

Seres honlapján, valamint a médiában azzal védekezett, hogy weblapját crackerek támadták meg, akik különböző károkat okoztak, illetve olyan e-mail címeket adtak az önkéntes hírlevéllistához, amik tulajdonosai nem kérték a leveleket. Bár az e-mailekben leiratkozási lehetőség is volt, az NHH-hoz több bejelentés is érkezett, melyek miatt HL-892-2/2009 számon elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárás indult[9], melyben jogsértés miatt elmarasztalták Serest, aki fellebbezést nyújtott be. A bírósági eljárás még 2012-ben is tartott.

Az nem világos, hogy az üzeneteket Seres vagy az ő megbízásából eljáró személy küldte-e ki, mivel támogatói kérés nélkül is nagy számban lánclevélként továbbították az üzeneteket.

A Spamwiki helyzete Szerkesztés

2008. november 19-én egy névtelen szerkesztő két helyre is föltöltötte a Spamwiki Pellengérére az első körlevelet. A Spamwiki adminisztrátorai ezt akkor nem kéretlen reklámlevélnek, hanem lánclevélnek, azaz bulk mailnek nyilvánították, mivel a kezdeményezés hírét tömegesen küldték a barátaik címére az emberek.[10][11] Mivel a föltöltő névtelen maradt és nem reagált, nem volt megállapítható, hogy ő nem csupán egy barátja magánleveleként, hanem tömeges címzettként kapta-e meg az üzenetet.

2008 decemberében Seres Mária a Spamwiki alapítójához, Sipos Zoltánhoz fordult, hogy minősítse a leveleket, melyeket állítása szerint nem ő küldött ki, hanem a népszavazást támogatók önszántukból továbbítottak. Sipos 2008. december 7-én állásfoglalást tett közzé, mely szerint az üzenetek véleménye szerint nem sértik meg a 2001. évi CVIII. törvény 14. § (2) bekezdését.[12] Ezen időpont után azonban újabb panaszok érkeztek, így 2009. január 9-én állásfoglalását részint visszavonta, valamint tévedésnek nevezte. Ennek ellenére a HVG.hu január 22-én kelt cikkében burkoltan elfogultsággal vádolta meg őt, így a Spamwikit[13], melyre válaszul Sipos helyreigazítási kérelmet adott ki.[14]

Forrás Szerkesztés

  1. Kisalföld: Négygyermekes anya vetne véget a politikusok dőzsölésének
  2. Blikk: Feltörték Seres Mária honlapját
  3. HírTV: Bemondás - az OVB előtt Seres Mária népszavazási kezdeményezése
  4. SJ: Seres Mária spam
  5. Pellengér: Zöld Újság
  6. Seresmaria.hu: Kedves Segítőim, Támogató és Olvasók!
  7. Az Alkotmánybíróság 52/1997.(X.14.) AB határozata alapján
  8. A Nemzeti Hírközlési Hatóság Hivatala Informatikai Szabályozási Igazgatósága részéről dr. Ádám Szilveszter szabályozási munkatárs 2009. február 13-án kelt, Sipos Zoltánnak címzett tájékoztató célú elektronikus levele alapján.
  9. Az NHH HL-892-2/2009. sz. értesítése, kelt. 2009. jan. 6.
  10. A vitalap az esetről
  11. A Sipos Zoltánnak küldött Seres-levél
  12. Sipos Zoltán: Állásfoglalás a Seres Mária-levelek ügyében
  13. HVG.hu: Mégsem annyira független Seres Mária
  14. Helyreigazítási kérelem a HVG.hu felé

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki