FANDOM

A spam leggyakrabban valamilyen magánszemély vagy vállalkozás termékének, szolgáltatásának népszerűsítésére irányul. A termék, vagy szolgáltatás általában egy honlapon látható, ott ismertetik részletesen, és általában ott is rendelhető meg. A spammer erre a honlapra próbál látogatókat, leendő vásárlókat csábítani. A honlap elhelyezkedhet a spammer saját webszerverén, bérelt tárhelyen vagy ingyenes tárhelyen is. A tárhelyszolgáltatónál való bejelentéskor különbözőképpen kell eljárni attól függően, hogy a spammer honlapja hol helyezkedik el.

Mindenek előtt meg kell vizsgálni a spamben hirdetett honlap URL-jét:

  • Ha a honlap gépneve a www tagot leszámítva több tagból áll, akkor a honlap valószínűleg más tárhelyszolgáltatását használja.
  • Ha a honlap gépneve a www tagot leszámítva csak két tagból áll, akkor a spammer a saját domainjét használja, ami lehet a saját webszerverén, és bérelt tárhelyen is.

Ha a spammer a saját domainjét használja, érdemes megnézni a webszerver IP-címét, majd az IP-címből a dnsstuff.com IP Information szolgáltatása segítségével ismét gépnevet képezni.

  • Ha a visszakapott gépnév megegyezik az eredetivel, akkor a spammer valószínűleg a saját webszerverét használja.
  • Ha a visszakapott gépnév nem egyezik meg az eredetivel, akkor a spammer egy szolgáltató webszerverét használja.

Ha nem egyértelmű, hogy a spammer helyet bérel egy tárhelyszolgáltatónál, hanem feltételezhető, hogy saját webszervert használ, akkor a webszervert elhelyező szolgáltatónál érdemes reklamálni. A saját webszerverek ugyanis általában szerver farmokban üzemelnek. Ilyen szerverfarmokat, szerverhoteleket működtet például az Interware, az Enternet, a Datanet és még sok más szolgáltató is. Ha a spammeré az egész szerver, akkor a szervert elhelyező szolgáltatónál kell reklamálni. A szervert elhelyező szolgáltató az IP-címből egy IPWHOIS lekérdezéssel állapítható meg. Ilyen lekérdezést végezhetünk például a dnsstuff.com Free DNS Tools oldalán, vagy a ipwhois.us oldalon.

Nézzünk néhány példát a Pellengérről:

  • www.aranyoska.soho.hu: többtagú gépnév, valószínűleg a soho.hu szolgáltatását használja. A soho.hu-t böngészőnkbe írva az ini.hu-ra jutunk. Az ini.hu egy ingyenes tárhelyszolgáltatás. Náluk kell bejelenteni a spammelt honlapot.
  • 1001polo.hu: ping 1001polo.hu-ra a 87.229.26.125 IP-címet kapjuk, amiből viszont a dnsstuff.com IP Information szolgáltatása segítségével az x125.dataglobe.hu gépnév adódik. A kettő nem ugyanaz, a spammer a Dataglobe szolgáltatását használja. Náluk kell tehát bejelenteni az esetet.
  • bluetravel.hu: IP-címe 195.70.36.110, amiből yton.hu jön vissza. Az yton.hu nem tárhely szolgáltató, azonban az ő szerverükön fut a spamben hirdetett bluetravel.hu. Érdekes, hogy mindkettő utazási szolgáltatásokat nyújt. A 195.70.36.110 IP cím IPWHOIS lekérdezése az InterWare-t adja. Nála érdemes bejelenteni a spamben hirdetett honlapot.
  • www.perfekt.hu: IP-címe 195.228.75.26, amiből a 26.75-228-195.hosting.adatpark.hu gépnév jön vissza. Az adatpark.hu a T-Online szerver hoszting szolgáltatása, nekik kell bejelenteni az esetet.
  • vicctar.com: IP-címe 77.232.72.107, ebből a 77-232-72-107.static.servage.net gépnév adódik. A servage.net egy külföldi tárhelyszolgáltató, nekik kell bejelentést küldenünk, angolul.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki