FANDOM

Spamwikikezdolap.gif

A Spamwiki címoldala 2008 októberétől

A Spamwiki egy wiki rendszerű enciklopédia a spamelésről a Wikia oldalain.

Történelem Szerkesztés

Spamwiki.gif

A Spamwiki korábbi címoldala (2006)

Az oldalt 2006. május 4-én indította Sipos Zoltán, majd el is kezdte a föltöltését a legalapvetőbb szócikkekkel. Az első szócikk maga a Spam volt, amelyet 11.59-kor készített el.[1]

Az oldal angol nyelvű változata 2006. szeptember 14-én indult, de nincs még ötven szócikke sem.[2] 2007. december 6-án elindult a német nyelvű változat is, ami tíznél kevesebb cikkel rendelkezik.[3] A Spamwiki 2007 szeptemberétől a Spamtrackers wiki testvérprojektje.

Növekedési ütem Szerkesztés

Regeltnovekedes08jan09szept.png

A regisztrált felhasználók száma 2008. január és 2009. szeptember között

2006. május 26-án készült el a századik szócikk, de az oldalnak még csupán egy új felhasználója volt és csak néhányan szerkesztettek bele egy-két oldalba. Az első regisztrált felhasználók augusztus végén kezdtek megjelenni, 2009 augusztusára már több mint 130 regisztrált felhasználó mellett még több névtelen szerkesztő egészítette ki a wikit.[4]

A kezdetekkor a szócikkek 9%-a volt két kilobájtnál nagyobb méretű, ám 2009 augusztusára ez az érték már 25%-ra növekedett[5], így nem csupán a szócikkek száma, de minősége is egyre nő.

A szerkesztőket megfenyegető spammerekről szóló Index-cikk után több új szerkesztő regisztrált, valamint sokan névtelenül egészítettek ki néhány oldalt.[6] 2010 elején havonta körülbelül 7000 egyedi látogató kereste föl az oldalt.[7]

Hatása Szerkesztés

Spamwikilatogatottsag.png

Jól látszik a Coldfusion-ügy miatt megugró látogatottság 2009 áprilisában-májusában

Az évek során a Spamwikit több weboldalon is forrásként használták és tüntették föl.[8] Feketelistáját széles körben használják[9], ezért az oldalra kerülő vállalatok egyre gyakrabban kérik eltávolításukat. Előfordult, hogy cégek állami munkától estek el a wikin jelzett korábbi törvényellenes magatartásuk miatt.[10] A hatóságok is ismerik és használják az itt olvasható információkat.[11] Könnyen lehet, hogy a hírhedt 2009. áprilisi warezrazziában a nyomozók a Spamwiki információit is fölhasználták.[12]

Pellengér Szerkesztés

A magyar nyelvű Spamwikin 2006. augusztus 9-én indult a Pellengér, amely a magyar nyelvű spammerek szégyenfala. Az oldalra bárki föltöltheti a kapott kéretlen reklámleveleket. A később indított Szolgáltatók pellengére a passzív vagy spammereket segítő internetszolgáltatókat gyűjti. A Pellengérre 2008-ban és 2009-ben közel 500 magyar spammer került föl.[13][14]

2008. április 9-én indult a Pellengérre épülő SpamTerjesztok, amely a Spamwiki saját feketelistája, mely szabadon felhasználható a rendszergazdák által. 2010. február 5-től a spambejelentes@gmail.com címen a kéretlen reklámlevelek bejelentését is fogadja egy szerkesztői csoport.[15]

2010. augusztus 4-én elindult a SpamTerjesztok továbbfejlesztéseként működő új feketelista, az sbl.spamwiki.hu.

Forrás Szerkesztés

  1. A szócikk első változata
  2. Az angol változat: Spam Wikia (angol)
  3. A német változat: Spam-Wiki (német)
  4. Szerkesztők listája
  5. Statisztika
  6. Médiavisszhang: 2009. május 3., Index
  7. A Quantcast statisztikája
  8. Google: Spamwiki
  9. Például: mail.fidesz.hu
  10. Index: Veszélyes hobbi a spamvadászat
  11. Blogadmin blogja: Kihallgatódtam, 2009. aug. 12.
  12. Index: Warezrazzia az Újlipótvárosban
  13. Részletek a 2008-as spamstatisztikához
  14. Pellengér archívuma: 2008, 2009.
  15. Spambejelentés

Kapcsolódó oldalak Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki