Fandom

Spamwiki

Szürkelista

694oldal a wikin
Add New Page
Vita0 Share

A szürkelista (angolul greylisting vagy graylisting) egy spamellenes technika az e-mailben terjedő spamek ellen. A módszer lényege, hogy a szerver várólistára tesz minden olyan üzenetet, amelyet azonosítatlan címről küldtek. Ha a levél nem kéretlen reklámlevél, akkor a küldő szerver ismét megpróbálkozik majd a kézbesítésével, ekkor már megkapja a címzett az üzenetet, egyébként nem.

Ezt a rendszert használja a DNSBL és a Vipul's Razor is.

Működési elv Szerkesztés

A szürkelistázást alkalmazó szerverek három elemet rögzítenek egy üzenetből, ezeket tripletnek szokták hívni:

  • A kapcsolódó host IP-címét
  • A küldő címét
  • A címzett címét

A szerver ellenőrzi, hogy pontosan ez a triplet szerepel-e már az adatbázisában egy bizonyos időintervallumon belül, ha pedig nem, akkor szürkelistára teszi az üzenetet a beállított ideig.

Mivel a spammerek a kézbesíthetetlennek ítélt üzeneteket nem próbálják újra elküldeni, hiszen sok hamis vagy halott cím is van az adatbázisukban, ezért elméletileg így a kéretlen üzeneteket könnyű kiszűrni.

Előnyök Szerkesztés

A módszer vitathatatlan előnye, hogy könnyen használható, hiszen komolyabb beállítások vagy ellenőrzések nélkül is jól működik, ráadásul nem terheli le a számítógépet, mint a legtöbb spamszűrő.

Hátrányok Szerkesztés

Probléma, hogy egyes rendszerek nincsenek fölkészülve erre a módszerre, így a levelek végül nem érkeznek meg. Például gyakori, hogy egy szerver automatikusan sikertelen kézbesítésnek értékeli, hogy a levél időlegesen karanténba került, erről pedig tájékoztató e-mailt küld a feladónak, aki azt hiheti, hogy az üzenete már nem is fog megérkezni.

Az sem mindig egyértelmű, hogy mikor kapja meg a karanténba került üzenetet a címzett: egyes rendszerek beállításai miatt a valódi megérkezéstől számítva csak négy óra múlva olvasható az üzenet.

A levél pedig eleve meg sem érkezhet, ha a küldő szerver nem próbálja újra kézbesíteni a levelet, hiszen ekkor spamnek minősíti a fogadó szerver az egyszer elküldött üzenetet.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki