FANDOM

A The Spamhaus Project vagy röviden Spamhaus egy kiterjedt önkéntes csoport által készített weboldal a spamek ellen. A lapot 1998-ban alapította Steve Linford.

Ismert spammerek Szerkesztés

Ujsag.png
Ehhez a szócikkhez hírek kapcsolódnak: kattints ide!

A projekt egyik erőssége a Registry of Known Spam Operators (ROKSO) lista, amely a legkeményebb spammereket és a spammaffia tagjait gyűjti össze. A ROKSO nem egy feketelista, hanem egy nyilvános szégyenfal és információs tábla a spammerekről.

A listán szereplő spammerekhez többnyire fotó is tartozik, illetve több információ, kezdve a tartózkodási helyüktől a megtámadott doméneken át minden elérhető információig, így a laikus látogató és a szakértők is egyformán érdeklődéssel forgathatják.

Mivel a Spamhaus az Egyesült Királyságban működik, onnan érhető el, a Királyság jogi szabályozása érvényes rá. Az 1998-as információvédelemről szóló brit törvény pedig lehetővé teszi, hogy ezeket az újságokból, híradásokból stb. vett információkat szabadon közvetítse.

A Spamhaus alapítóit rendszeresen életveszélyes fenyegetések érik. A hatóságok arra kérték őket, ne nyissanak föl semmilyen postai küldeményt, amelynek nem ismerik a feladóját.[1]

Feketelistái Szerkesztés

A Spamhaus két feketelistát üzemeltet, amelyek egyes adatok szerint félmilliárd e-mail címet védenek meg a kéretlen reklámlevelektől. A listák közkincsnek számítanak, így bárki fölhasználhatja őket a szerverei és szoftverei beállításához. A project nagyon sikeres, de éppen a mérete miatt kritizálta Paul Graham egy 2005-ben született írásában: álláspontja szerint egy ekkora tiltólista már túl nagy hatalmat ad a készítőknek.[2] A kritikára válaszul a Spamhaus listái egy időre tiltani kezdték a Graham személyes weblapját, a paulgraham.com-ot, hogy nyomást gyakoroljanak a weblap tárhelyszolgáltatójára.

SBL Szerkesztés

A Spamhaus Block List (SBL) egy IP-címeket tartalmazó lista, ahonnan a Spamhaus nem ajánlja e-mailek fogadását. Ezek különböző spammerek, illetve spamelő csoportok által használt IP-címeket, IP-tartományokat gyűjti össze. Rájuk kereshetünk IP-cím, de akár országok alapján is.

XBL Szerkesztés

Az Exploits Block List (XBL) trójai férgek, különböző vírusok és kémprogramokkal fertőzött számítógépek IP-címeinek gyűjteménye. Indulása a közeljövőben várható.

PBL Szerkesztés

A Policy Block List (PBL) azon számítógépek IP címeit tartalmazza, melyek nem szabad kimenő SMTP forgalmat bonyolítaniuk. Ezek általában a projektben részt vevő internetszolgáltatók dinamikus, vagy statikus IP tartományai.

DBL Szerkesztés

A Domain Block List (DBL) a Spamhaus új, az URIBL-hez hasonló RHSBL feketelistája, mely a spamekben előforduló doménneveket gyűjti össze.[3]

ZEN Szerkesztés

Az SBL, az XBL és a PBL listák együttvéve. A DBL-t nem tartalmazza, hiszen az nem IP-címeket (DNSBL), hanem domén-neveket (RHSBL) listáz.

Bírósági per Szerkesztés

2006. szeptember 13-án az Illinois állambeli bíróság 11 750 000 dolláros kártérítésre kötelezte a Spamhaust, mert a ROKSO listára tették még 2003 novemberében az e360insight nevű vállalatot, amely azonban a bizonyítási eljárás alapján nem végez spamtevékenységet.[4] A per 2010-es eredménye szerint a vállalat kára ennél sokkal kisebb, mindössze 27 000 dollár volt.[5]

A vállalat sikernek értékelte a per eredményét, a Spamhaus azonban nem ismerte el a bíróság döntését: honlapjukon közzétett közleményük szerint a bíróság hibázott, a vállalat spammel, ezért nem távolítják el a listáról. Mivel a Spamhaus nagy-britanniai illetőségű, az Egyesült Államokban hozott ítélet aligha behajtható. A Spamhaus készítői úgy tartják, hogy ők a brit törvények szerint jártak el, de állnak elébe egy újabb pernek, ha kell, immár Nagy-Britanniában.

A helyzet nem rendítette meg túlságosan a bizalmat a Spamhausban, a Barracuda Networks például egyértelműen a bíróság tévedéséről beszél. A spammerek azonban általában sikerként értékelik az esetet, sőt egyesek ki is használják: William L. Stanley spam e-mailekben egy hamis bírósági végzésre hivatkozva kéri a nagyobb szolgáltatókat, hogy őt vegyék le a tiltólistáról, mert a Spamhaus vele kapcsolatban is tévedett.

Forrás Szerkesztés

  1. SG.hu: Háttéregyeztetések a biztonságos internetről
  2. Paul Graham: The Destiny of Blacklists (angol)
  3. Lásd: DBL és DBL FAQ
  4. IT.news: A spammerek visszavágnak
  5. itmania.hu: Levélszemét-viták

Kapcsolódó hírek Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki