FANDOM

Az URIBL (Uniform Resource Identifier Blacklist) egy spamellenes technika, egy „domén-feketelista”. Könnyen hozzáférhető adatbázisban tárolja azokat a doméneket, melyeket az utóbbi időben spamekben előfordultak, melyeket spammeléssel reklámoztak.

A segítségével esetenként biztosabban eldönthető, hogy egy frissen érkezett e-mail spam vagy ham.

Ha ugyanis az e-mail olyan hivatkozásokat tartalmaz, melyek szerepelnek az URIBL feketelistákon, biztosabbak lehetünk benne, hogy spamről van szó.

A Spamwiki is üzemeltet egy olyan feketelistát, amely a magyar spamküldők domén neveit tartalmazza, ez az shbl.spamwiki.hu.

Technika Szerkesztés

Csakúgy, mint a DNSBL, az URIBL is DNS-alapú. A spamszűrő szoftverek URIBL feketelistákat üzemeltető szervezetek DNS szervereitől kérdezik meg, hogy az általuk vizsgált üzenet hivatkozásai szerepelnek-e a feketelistákon, vagy sem.

Egy ilyen DNS lekérdezés gyors és kevés erőforrást igényel, így nem jelent gondot a használata még nagyobb mennyiségű információ ellenőrzésekor sem.

Ha a spamszűrő szoftverünk olyan hivatkozást talál, mely szerepel egy URIBL feketelistán, valami ehhez hasonló üzenetet ad:

A vizsgálat részletezése:
Pont A vizsgálat neve       A vizsgálat leírása
---- ---------------------- --------------------------------------------
...
2.0  URIBL_BLACK            Contains an URL listed in the URIBL blacklist
                            [URIs: applefollow.com]
...

A módszer sikerességében kulcsfontosságú, hogy az új webszájtok mielőbb fölkerüljenek az URIBL feketelistákra. Erre a célra a legalkalmasabb a spamcsapdák alkalmazása. Az ezek által elfogott nagy mennyiségű spamból kigyűjthetők az spammeléssel reklámozott webszájtok címei.

Előnyei Szerkesztés

  • Könnyen használható
  • Alacsony erőforrásigényű
  • A spammeléssel régebb óta reklámozott weboldalak esetén nagy megbízhatóságú

Hátrányai Szerkesztés

Természetesen a spammerek is tisztában vannak azzal, hogy a spamvédelem egyik gyakran használt fegyvere az URIBL, ezért gyakran váltogatják webszájtjaik nevét, mindig újabb és újabb doméneket regisztrálnak. Természetesen ezek az új weboldalak, honlapcímek is rövid idő alatt fölkerülnek az URIBL feketelistákra, a nagyon új weboldalakat az URIBL technikával azonban nem lehet felismerni.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki