FANDOM

Ujsag
Ehhez a szócikkhez hírek kapcsolódnak: kattints ide!

A zombi számítógép olyan számítógép, amelyet különböző vírusokkal és trójai szoftverekkel irányítása alá vesz egy cracker. A számítógép erőforrásait ezután a saját céljára, sokszor DoS-támadások erősítésére használja. Az ilyen botokkal irányított gépeket használják spamek küldésére is.

A spammerek használatában Szerkesztés

Még azok a számítógépek is használhatóak levélküldésre, amiken éppen dolgozik valaki. A szabadon maradt CPU-erőforrást egy program szabadon használhatja. Az esetek nagyobb részében a számítógép tulajdonosa, használója nem is tudja, hogy működés közben az ő számítógépe egy spammernek dolgozik. Egy zombivá vált számítógép óránként akár 25 000 spamet is küldhet úgy, hogy arról a gép tulajdonosa nem is tud.[1]

A 2006. június végén hetedik alkalommal megtartott brüsszeli közgyűlésen a Messaging Anti-Abuse Working Group (egy internetbiztonsági munkacsoport) foglalkozott a spamekkel is. A Trend Micro szerint mára a kéretlen reklámlevelek 80%-át ilyen zombi számítógépek küldik szét.[2] A Cipher Trust 2005-ös adatai szerint naponta 172 000 új zombigép születik.[3] 2008 második negyedére a Commtouch szerint naponta 10 000 000 aktív zombi küldi e-mailjeit.[4]

Működési elv Szerkesztés

A megfertőzött és különböző programokkal eltérített, a saját befolyásuk alá helyezett számítógépeket a crackerek úgynevezett botnetekbe rendezik. Egy-egy botnet több száz, sőt több ezer számítógépet tömörít eggyé, egy összehangolt támadásban pedig elérhetetlenné tehetik az internetes szervereket (ez történt 2003-ban a SPEWS gépeivel is), illetve akár illegális tartalom is elhelyezhető rajtuk.

Kéretlen reklámlevelek küldésére is ekképpen használják őket, de egyesek például egyszerű programokkal elérik, hogy ezek a számítógépek a világhálón szörfölve különböző hirdetésekre kattintsanak, mintha valódi érdeklődők lennének.

Zombi

A fertőzött zombi számítógépek és működésük körforgásának grafikája.
(1): A spammer weboldala
(2): Spammer
(3): Spamware
(4): Zombi számítógép
(5): Vírus
(6): E-mail-szerver
(7): Felhasználó
(8): Webforgalom

Zombimukodes

(1): A víruskészítők szétküldik kártékony programjaikat, általában Windows-felhasználók gépeire
(2): A fertőzött gépek egy IRC-szerverre jelentkeznek, fölveszik a kapcsolatot a többi zombi géppel, így botnetet alakítanak
(3): A spammer hozzáférést vásárol a botnetekhez a vírus szerzőjénél vagy egy üzletkötőnél
(4): A spammer utasítja a botnetet, így a fertőzött PC-ket, hogy spamet küldjenek
(5): A fertőzött számítógépek spameket küldenek az interneten keresztül a mailszervereknek

Hogyan lehetne megállítani őket? Szerkesztés

Zombidiagram

A Commtouch szerint az általában hibáztatott országok közül Kína és Korea majdnem jelentéktelen (4–5%), míg az USA-ban 21% a Föld zombi gépeinek aránya[5]

2005-ben az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (az FTC) világszerte 3000 internetszolgáltatótól kérték, hogy egészen egyszerűen zárják karanténba, azaz tiltsák le azokat a számítógépeket, amelyek gyanúsan sok e-mailt küldenek naponta[6]. Bár a gépek tulajdonosai alkalmasint nem tudnak arról, hogy eltérítették a gépüket, ha tudnának sem tehetnének semmit, mert a felhasználók nagy szeletének nincsen meg hozzá a megfelelő technikai tudása.

Az Operation Spam Zombies nevű kezdeményezéshez összesen huszonöt ország csatlakozott, bár Kína nem, pedig a felmérések szerint a rossz technikai felkészültség és a magas spamtevékenység miatt itt a legnagyobb a zombi számítógépek aránya.

A zombik száma Szerkesztés

A Commtouch Spam Trends Report nevű kutatásának eredménye rámutatott, hogy az internetes kéretlenlevél-forgalom 85%-áért az összesen nyolcmillió darab eltérített számítógép felelős, melyek együttesen akár 1,7 milliárd spamet képesek kiküldeni naponta.[7] Az OECD nemzetközi gazdasági szervezet szerint csak Kínában tizenkétmillió vírussal fertőzött zombi gép van.[8]

A Symantec 2007. szeptemberi jelentése szerint a három legfertőzöttebb ország Spanyolország (Madrid), Izrael (Petah Tiqwa) és Olaszország (Milánó), míg Magyarország a hetedik helyre került.[9] A Cisco szerint 2009-ben a személyi számítógépek 5–10%-a lehetett eltérítve.[10]

Források Szerkesztés

  1. Biztonságportál: Ezerszámra termelik a spamet a fertőzött PC-k
  2. PC World: Spam Slayer: Slaying Spam-Spewing Zombie PCs (angol)
  3. 01net: Comment ça marche : l'antispam (francia)
  4. Commtouch: Q2 2008 Email Threats Trend Report? (angol)
  5. Commtouch: 2006 Spam Trends Report: Year of the Zombies? (angol)
  6. InfoWorld: FTC plans international 'zombie'-awareness campaign (angol)
  7. Biztonságportál: 2006 a zombik éve
  8. Index: A spam és a botnetek fojtogatják az internetet
  9. Symantec Internet Security Threat Report Volume XII: September, 2007 (angol)
  10. Computerworld: Az internetes bűnözés új játszótere

Kapcsolódó hírek Szerkesztés

Beszelo.svg Ez a szócikk hangfelvétel formában is létezik a Beszélő Spamwiki részeként.
A felvétel a cikk 2008-05-04-ei változatáról készült, így az esetleges későbbi változtatások a felvételen nem hallhatók. Ide kattintva meghallgathatod a cikkről készült hangfájlt.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki